Meer klanten met deze 5 toverwoorden

Meer klanten krijgen, dat wil elke ondernemer. Maar we toveren ze niet zomaar ergens vandaan. Of toch wel? Van bepaalde woorden is bewezen dat zij een magische werking hebben, waardoor een lezer veel sneller overtuigd raakt en actie onderneemt. Bijvoorbeeld om jouw product of dienst af te nemen. Ik zet de 5 belangrijkste toverwoorden voor je op een rijtje, zodat je meteen aan de slag kunt en geen kansen laat liggen.

Eerlijk gezegd ben ik een beetje allergisch voor sluwe verkooptrucjes. Het toepassen van commerciële psychologie vind ik soms eerder neigen naar manipulatie dan naar ‘positieve beïnvloeding’, zoals het vaak wordt genoemd. Maar het menselijk brein is er nu eenmaal vatbaar voor. Dus – als je eerlijk blijft in wat je zegt en doet, en alles wat je belooft kunt waarmaken – waarom zou je er dan niet je voordeel mee doen?

Pas deze 5 toverwoorden toe in je webteksten en je hebt vrijwel moeiteloos meer klanten om blij te maken met jouw product of dienst.

Van jij naar wij

In een vorige blog over de tone of voice schreef ik al over mijn voorkeur voor het woordje ‘jij’ in webteksten. Door de potentiële klant met ‘jij’ aan te spreken in plaats van met ‘u’, creëer je veel sneller een band. Nog voordat hij je heeft ontmoet, voelt hij zich al op zijn gemak bij je. En dus is de stap om contact met je op te nemen veel laagdrempeliger. Wil je meer klanten, dan is dit iets om niet te onderschatten!

Meer klanten, omdat het kan

Het woordje ‘omdat’ overtuigt een lezer ervan dat hij een reden heeft om iets te doen. Als jij een verzoek doet en je geeft daarbij een reden op, dan nemen mensen lang niet altijd de moeite om af te wegen of jouw reden het wel waard is. Dat kost te veel tijd en denkwerk. Grote kans dus dat zij jouw verzoek hoe dan ook inwilligen.

Zo onderzocht sociaal psycholoog Ellen Langer in 1977 hoeveel mensen haar voor lieten gaan bij de kopieermachine. Toen ze die vraag stelde met daarbij de reden dat ze haast had, liet 94% van de mensen haar voor. Toen ze die reden wegliet, bleek nog 60% in te gaan op haar verzoek. Een aanzienlijk verschil. 

Maar wat bleek? Ook een slechte reden had erg veel effect. Met alleen al de toevoeging ‘want ik wil wat kopietjes maken’ (waarom sta je hier anders?!) liet wel 93% van de mensen haar voorgaan. Veel meer dan toen ze de reden achterwege liet.

Probeer dus altijd dit woord toe te voegen als je meer klanten wilt genereren. Gewoon omdat het kan en buiten de zon schijnt, enzo.

 

Gratis en voor niets

Het zal geen verrassing zijn dat het woord ‘gratis‘ aantrekkelijk is. Wij mensen zijn maar vreemde wezens als je kijkt naar onderzoeken die zijn gedaan naar het effect van dit woord. In het boek ‘Volkomen onlogisch’ schrijft Dan Ariely over zijn onderzoek. 73% van de deelnemers was in eerste instantie geneigd een luxe chocolaatje van 15 cent te kopen, waar 27% koos voor een minder lekker chocolaatje van 1 cent. Niet heel gek als je kwaliteit waardeert, zou je zeggen. Maar de resultaten van het onderzoek veranderden toen het woordje ‘gratis’ om de hoek kwam kijken. Beide chocolaatjes werden afgeprijsd met 1 cent: het luxe chocolaatje werd daarmee 14 cent, het minder luxe werd gratis. Plots koos bijna 70% van de mensen voor het minder lekkere chocolaatje. Alleen maar door dat ene magische woordje.

Gebruik je dit woord nog niet op je website? Kijk dan eens naar de mogelijkheden om dat wel te doen. Denk aan het ontwikkelen van een gratis weggever. Bijvoorbeeld een pdf-bestandje met een handige checklist of stappenplan uit jouw boek of training. Zo hoeft iemand niet direct ergens voor te betalen, maar geniet hij wel al een beetje van jouw kennis en aanbod. Daarmee maak je meteen een goede indruk en heb je bovendien grote kans dat het naar meer smaakt… Weinig moeite, groot resultaat.

Direct meer klanten

We leven in een maatschappij waar alles in rap tempo gaat. We kunnen een besteld pakketje soms al dezelfde dag verwachten en die lange reclameblokken tijdens je favoriete tv-programma spoel je tegenwoordig gewoon lekker door. Maar ook onze hersenen zijn erop ingesteld: mensen hebben van nature niet zoveel talent voor het opbrengen van geduld en zijn over het algemeen gek op directe beloningen.

Als ondernemer kun je hierop inspelen door een woord als ‘direct‘ (of ‘meteen’, ‘snel’…) in je tekst te gebruiken. Let wel op dat je de verwachtingen die je daarmee schept, kunt waarmaken.

stel je eens voor

Stel je eens voor…

De gemiddelde potentiële klant is nogal kritisch en zal niet alles klakkeloos aannemen. Maar fantaseren, daar houden we van. Wil je iets verkopen? Leg dan vooral nadruk op wat het iemand zal opleveren. Prijs een training in time management bijvoorbeeld aan door op te sommen hoeveel tijd iemand ermee terugwint. 

Stel je eens voor dat je de benodigde tijd voor jouw onderneming kunt halveren… Dat je de helft van de week overhoudt voor de écht leuke dingen, zoals quality time met het gezin of juist wat meer tijd voor jezelf. Stel je voor dat je eindelijk die welverdiende Wellness-dag kunt boeken…’ Het gros van de ondernemers die dit leest, staat in gedachten al met één been in de sauna. En wat je hebt, wil je niet meer kwijt. Precies waarom autoverkopers je zo graag een proefrit willen laten maken.

Stel je eens voor dat je alleen al door het toevoegen van één klein zinnetje, meer klanten en meer omzet kunt genereren? Wie zegt daar nu nee tegen? 😉

Welk toverwoord ga jij meteen toepassen? Heb je nog andere toverwoorden ontdekt die absoluut aan het rijtje moeten worden toegevoegd? Laat het weten in een reactie!

Wil je weten wat ik als tekstschrijver voor jou kan betekenen? Zie hier welke diensten ik aanbied of neem direct contact op.

Piya Huisman
Tekstbureau Pluym

Nooit meer een blog missen? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief!

Vind je dit artikel leuk?

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op Linkdin
Share on pinterest
Deel op Pinterest

laat een reactie achter