fbpx

Non-fictie boek schrijven? Met dit stappenplan werk je gestructureerd en doelgericht!

Een non-fictieboek schrijven. Misschien loop je al maanden of zelfs jaren met het idee rond. Zeker als ondernemer is het een perfecte kans om te groeien. Ten eerste is het iets heel moois om anderen te inspireren met de waardevolle kennis die jij bezit. Ten tweede kan het jezelf én je onderneming veel brengen. Men gaat jou zien als expert in jouw vakgebied, je creëert een fanbase van ideale klanten én een nieuwe bron van inkomsten. Slimme zet dus om dat boek zo snel mogelijk af te hebben. Maar je wilt het natuurlijk wel direct goed aanpakken. Met dit heldere 7-stappenplan gaat dat je lukken en wordt het nog leuk ook.

Een non-fictieboek schrijven is een lang proces. Dat maakt dat je al snel je focus of het overzicht verliest. Het is daarom belangrijk om voor jezelf een bepaalde werkvolgorde aan te houden. Zo is het gedurende het hele schrijfproces duidelijk wat jou te doen staat en werk je stap voor stap naar een krachtig eindresultaat toe.

non-fictieboek schrijven stappenplan

Stap 1: Bepaal het onderwerp

Je hebt waarschijnlijk al een idee waar je over wilt schrijven. Begin echter pas wanneer je dit onderwerp voldoende hebt afgekaderd. Waar gaat dit boek precies over, wat is de kernboodschap? Heb je de kernboodschap vanaf het begin af aan voor ogen, dan werk je meteen veel effectiever en doelgerichter. Zo zal het gaandeweg duidelijker zijn welke subonderwerpen niet relevant genoeg zijn en beter weggelaten kunnen worden. En eindig je met een kernachtig boek, in plaats van een megadikke pil die klakkeloos volgeplempt is met informatie en uiteindelijk niemand wil lezen. 😉

Stap 2: Bepaal jouw ideale lezer

Om er zeker van te zijn dat de schrijftoon en inhoud goed op de doelgroep zijn afgestemd, is het belangrijk vooraf te bepalen voor wie je eigenlijk schrijft. Wie wil je bereiken? Probeer jouw ideale lezer(/klant) zo specifiek mogelijk te omschrijven. Inclusief zijn wensen en worstelingen. Vraag je daarbij af hoe jouw boek dé oplossing zal bieden voor zijn probleem/uitdaging. Kruip vooral ook qua kennisniveau even in de huid van je ideale lezer zodat de (opbouw van) informatie daar goed op aansluit.

Stap 3: Schrijf een tijdelijke flaptekst en titel

Na het doorlopen van de eerste twee stappen, kun je als het goed is in het kort beschrijven waar jouw boek over zal gaan, voor wie het interessant is en waarom hij/zij het zou moeten lezen. Het bedenken van een tijdelijke titel en het schrijven van een tijdelijke flaptekst kan heel nuttig zijn om de focus te behouden tijdens het schrijfproces. Natuurlijk kun je ze later altijd weer veranderen. Maar op dit punt dienen ze als leidraad en houvast bij het schiften van informatie die je verzamelt. Sluit deze informatie aan op de kern? Voegt het iets toe? Verwacht ik dit in het boek te vinden na het lezen van de titel en flaptekst?

Tip!

Het kan voor het overzicht fijn zijn om een dashboard aan te maken zoals met Trello. Daarin kun je alle informatie bij elkaar verzamelen en onderverdelen in verschillende lijsten.

Stap 4: Doe een minddump

Tijd voor een minddump. Dit is een fijne stap! Nadat je de basis op papier hebt gezet, mag je het gestructureerd denken namelijk even helemaal loslaten. Waarschijnlijk zit jouw hoofd al een tijd lang vol met allemaal mogelijke details van het non-fictieboek: onderwerpen die je wilt aansnijden, bronnen die je wilt gebruiken, quotes die je wilt verwerken, aspecten van de vormgeving … Tijd om al deze losse flodders op papier te zetten! Zet eventueel een wekker van 10 minuten en schrijf in die tijd alles, maar dan ook alles, op wat in je opkomt als je aan jouw te schrijven boek denkt. Het maakt niet uit in welke volgorde en ook niet of het mooi op papier komt te staan. Het uitwerken komt later. Heb je meer tijd nodig? Ga dan door totdat je niets meer kunt bedenken.

Stap 5: Breng structuur aan

Nu je alles op papier hebt, is het tijd om er structuur in aan te brengen. Ben je net zo’n structuurjunkie als ik, dan is ook deze stap genieten geblazen. 🙂 Zo niet, geen zorgen. Met een beetje geduld wordt de logische structuur vanzelf steeds duidelijker zichtbaar.

Neem allereerst even de tijd om alles op je lijst in je op te nemen. Als het goed is herken je al snel een aantal verbanden tussen bepaalde onderwerpen.

Houd steeds jouw kernonderwerp, werktitel, ideale klant en tijdelijke flaptekst voor ogen en bepaal vervolgens wat logischerwijs de hoofdonderwerpen moeten worden en wat subonderwerpen moeten worden. Welke informatie valt waaronder? Wat is een logische volgorde van informatie? Dit kun je in beeld brengen door met markers te werken en lijntjes te trekken tussen onderwerpen, maar je kunt ook een nieuw overzicht creëren. Kom je even niet verder of heb je het gevoel klaar te zijn? Pak het even later weer op en kijk er nog eens met frisse ogen naar.

Ik vind het zelf altijd prettig om zo’n onderverdeling te vertalen naar een mindmap. Zo is het in één oogopslag duidelijk hoe alles verband houdt met elkaar. Bonus: je ziet óók heel snel waar eventueel de kink in de kabel zit en wat er nodig is voor een logischere opbouw van informatie. Of voor een logischere verdeling van informatie, als bijvoorbeeld blijkt dat je het ene onderwerp uitgebreid behandelt en het andere onderwerp in verhouding te weinig uitdiept.

Je zult trouwens zien dat de volgorde en indeling halverwege het proces nog kunnen veranderen. Niets mis mee; dit geeft alleen maar aan dat alle puzzelstukjes steeds beter op hun plek vallen. En jouw non-fictieboek een steeds krachtiger geheel wordt.

 

non-fictieboek schrijven mindmap structuur

Stap 6: Verzamel aanvullende informatie

Nu je weet welke (sub)onderwerpen aan bod zullen komen en in hoeverre deze moeten worden uitgediept, is het tijd om de informatie waar nodig aan te vullen. Over sommige dingen zul je al veel basiskennis hebben. Schrijf alles op wat je hiervan weet en waarvan je wilt dat het aan de orde komt. Doe vervolgens onderzoek naar de overige onderwerpen. Verzamel alle benodigde informatie en houd voor jezelf bij welke informatie je waar vandaan hebt gehaald. Bronvermelding is o.a. in verband met auteursrecht erg belangrijk!

 

Doe ook research naar onderwerpen waar je wél al alles van denkt te weten. Er is altijd wel een nieuwe invalshoek te vinden en dat kan heel inspirerend werken.

Stap 7: Maak een plan van aanpak

Yes! Je hebt nu alle informatie op papier, aangevuld en uitgediept waar nodig. De volgende stap is om jouw agenda erop af te stemmen. Want alleen met een duidelijk plan van aanpak kom je op effectieve en doelgerichte wijze tot het gewenste eindresultaat: een zelfgeschreven non-fictieboek waar je trots op kunt zijn!

Maak een to-dolijst. Denk daarbij aan:

  •             bronnen controleren op waarheid
  •             tekstschrijver/redacteur in de arm nemen
  •             per hoofdstuk een inleiding schrijven
  •             hoofdstuk 1 uitwerken, hoofdstuk 2 uitwerken, …
  •             algemene inleiding schrijven
  •             tussentijds feedback vragen van proeflezer
  •             uitgever benaderen
  •             vormgever in de arm nemen
  •             nawoord schrijven


Blok vaste tijden in je agenda vrij om hieraan te werken en zorg ervoor dat je op die momenten niet gestoord wordt. Ben je op het daadwerkelijke schrijven aangekomen? Spreek dan met jezelf een vast aantal woorden af dat je per dag nastreeft. Dat biedt houvast en geeft extra motivatie.

En, begint het al te kriebelen? Dan rest er nog één laatste stap: DOEN!
Houd deze blog goed in de gaten, want in het volgende artikel deel ik de belangrijkste aandachtspunten bij het schrijven van een non-fictieboek!

Heb je al een kleine opzet voor een non-fictieboek op papier? Ik help je graag om jouw boek in zijn perfecte vorm te gieten. Zo kan ik je helpen met het bepalen van een werkvolgorde en meedenken over de structuur, uitwerking en vormgeving van je boek. Ook kan ik je bijstaan en waar nodig bijsturen tijdens het proces, helpen met (her)schrijven en/of je voorzien van tussentijdse feedback en eindredactie. Neem direct contact op en je ontvangt binnen 48 uur een reactie.

Piya Huisman
Tekstbureau Pluym

Nooit meer een blog missen? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief!

Vind je dit artikel leuk?

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op Linkdin
Share on pinterest
Deel op Pinterest

laat een reactie achter