Deel nú deze blogpost en ontvang vandaag nog mijn e-book! Boem: een call-to-action, zo in je schoot geworpen. Vaak hebben potentiële klanten nét dat extra zetje nodig om tot actie over te gaan. In dit artikel lees je wat een call-to-action is, wat het zo waardevol maakt en hoe je de perfecte trigger schrijft. En uiteraard krijg je een aantal parels van call-to-action voorbeelden van me. Zodat jij straks zélf ook in actie kunt komen!
Heb je een geweldig aanbod, maar weet je deze niet te verkopen? Of gebeurt het weleens dat je een bijzonder grappige socialmedia-post plaatst, maar dat niemand erop reageert? Mogelijk dat dit te maken heeft met de call-to-action. Of beter gezegd: met het ontbreken daarvan. Maar hoe en wanneer gebruik je zoiets? En op welke manieren maak je ze zo effectief mogelijk? 🤷♀️ No stress: over een paar minuten snap jij als geen ander hoe je jouw doelgroep als de wiedeweerga tot actie aanzet.
Wat is een call-to-action?
Een call-to-action (CTA) is letterlijk een oproep tot actie. Je gebruikt het om je doelgroep aan te sporen een bepaalde handeling uit te voeren. Want als het goed is, creëer jij je content met een doel. Je wil bijvoorbeeld je aanbod verkopen, meer interactie op je socials opbouwen of een kennismakingsgesprek van de grond krijgen. Een call-to-action toevoegen is dan een goed idee! Extra bijkomstigheid: zo’n actie vergroot indirect jouw impact. Je betrekt je doelgroep bij wat je doet én je vergroot je zichtbaarheid. Het resultaat? Je succes krijgt een stevige boost. 🚀
Helaas zie ik nog iedere dag marketingteksten voorbijkomen waar géén call-to-action in verwerkt zit. En dat vind ik echt kneitertjezonde! Nu zie ik jouw nekharen overeind vliegen bij het woord ‘marketingteksten’. Tja, een CTA ís nu eenmaal een marketingtrucje. Maar het draagt er uiteindelijk wel aan bij dat je jouw zielsmissie wereldkundig kunt maken. Dus al heb je nog zó’n giga-topper van een tekst geschreven: stop je daar geen call-to-action in, dan kun je het alsnog helemaal shaken met de impact die je voor ogen had. Zonder CTA dus niet het gewenste resultaat. It’s as simple as that.

Call-to-action is onmisbaar in de klantreis
Krakende hersenen: wat is een klantreis ook alweer? De klantreis, ook bekend als funnel of customer journey, is de ‘weg’ die jouw ideale klant aflegt om tot de aanschaf van je product te komen. Met een persona krijg je extra inzicht in die weg.
Tijdens haar reis gaat je ideale klant (ik ga er voor het gemak even van uit dat het een vrouw is) door verschillende fasen heen. Eerst wordt ze zich bewust van jouw aanbod. Daarna overweegt ze wat ze daarmee gaat doen. Vervolgens besluit ze: ‘ja, ik wil’. En uiteindelijk is ze – uiteraard – rázend blij met jouw aanbod en deelt ze het als een groupie met haar squad.
Fantastisch! ✅
Terwijl jouw potentiële klant zich met verve door de verschillende fases van jouw funnel manoeuvreert, komt ze langs een aantal touchpoints. Contactmomenten. En bij die touchpoints maakt ze een pitstop. Gaat ze wel of niet door naar de volgende fase? Ze wikt en ze weegt. Er heerst nog een lichte twijfel. Geen zorgen, want dít is het moment om die twijfel bij haar weg te nemen. En wel met een dijk van een call-to-action. Jij gooit op een soulfulle manier je magische content in de strijd om jouw ideale klant ervan te overtuigen dat doorpakken het nieuwe scoren is. Goals!

Een sterke CTA schrijven: 5 tips
Nu ben jij natuurlijk inténs nieuwsgierig naar wat een call-to-action nou zó effectief maakt dat jouw ideale klant liever vandaag dan morgen met je in zee gaat. Snap ik. Ik heb in de afgelopen jaren door schade en schande ondervonden wat een call-to-action nu écht doeltreffend maakt. En ik deel graag een paar onmisbare acties met je, zodat je er zelf je voordeel mee kunt doen:
- Pas Cialdini-principes toe, zoals wederkerigheid, schaarste en sociaal bewijs
- Gebruik toverwoorden als ‘gratis’, ‘omdat’ en ‘direct’
- Leg een dikke vleug emotie in je content
- Speel in op herkenning
- Gooi een cliffhanger in de groep
En dit is nog maar de helft van de magische ingrediënten van CTA’s die werken als een malle. Maar goed. Jij staat natuurlijk te popelen om die call-to-action voorbeelden onder ogen te krijgen. Ga dan maar gauw verder naar de volgende fase (oh, hoe corny 🥹).
Call-to-action voorbeelden: zó trek je die hele doelgroep vandaag nog over de drempel
Oké. Je ideale klant is bij een touchpoint aangekomen. Voor jou betekent dat: werk aan de winkel! Kijk even goed vanuit welke hoek je je CTA gaat insteken. Gooi je ‘m op een cliffhanger? Zeg dan zoiets als ‘Schrijf je vandaag nog in voor mijn masterclass en ontdek hét geheim van de beste copywriters ter wereld.’ Geheid dat jouw klant dit niet door haar neus laat boren. Of misschien is inspelen op herkenning in jouw geval een betere optie: ‘Toe aan me-time? Met dít verwenpakket kom jij weer helemaal tot jezelf!’ En, vooruit, nog eentje dan: ‘Download mijn gratis e-book en ga in 7 stappen van warreltaal naar WAAN-ZINNIGE content’. (Trouwens: dit wil jij écht. Hier de link.) Jij zag natuurlijk al: ik gebruikte een toverwoord. ✨
In mijn online training Soulful Contentcreatie neem ik je nog verder mee in de wondere wereld van de CTA’s. Ik leg je in geuren en kleuren uit wat Cialdini-principes zijn, waarom toverwoorden zo goed werken en wat emotie doet met de mensch. Ook strooi ik nog lekker even door met voorbeelden van call-to-actions. Kortom: sluit je vandaag nog aan bij de groep ambitieuze ondernemers en word ook een pro in het schrijven van magische content. Yes, goed gezien: ook dat was weer een sterk staaltje call-to-action-kunde. 😜
Klaar voor het echte werk? Meld je aan via deze link.
Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕
Meer schrijftips? ✨
✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten in je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Storytelling: het geheim van Walt (+ formule en stappenplan!)
Er was eens een klein olifantje dat dankzij een betoverde veer kon vliegen. Do I need to say more? Jij snapt natuurlijk gelijk dat dit

Call-to-action: wat, hoe en waarom? + Call-to-action voorbeelden
Deel nú deze blogpost en ontvang vandaag nog mijn e-book! Boem: een call-to-action, zo in je schoot geworpen. Vaak hebben potentiële klanten nét dat extra

Schrijfvaardigheid: het nut van copywriting skills + de innerlijke criticus ontmaskerd
Je schrijfvaardigheid naar een hoger niveau tillen: dat kan iedereen. Ja, ook jij! En na het lezen van deze blogpost snap je waarom ik dat zeg.

Persona’s maken: Breng je ideale klant tot leven * Inclusief persona-template & persona-voorbeeld
Meet Guusje. Ze is 33 jaar, sociaal, gedreven en wil altijd het beste uit zichzelf halen. Ze leert dingen door ze te ervaren en gaat

Beeldend en zintuiglijk schrijven voor je business
Zodra je jouw ‘pluym’ vanuit de inkt op het blad zet, gebeuren er de mooiste dingen. Betoverende woorden vloeien uit je hand. Magie spat als

Klantreis in kaart brengen: hoe en wat? + touchpoints voorbeelden
Tussen het punt waarop jouw potentiële klant van je aanbod hoort en het moment waarop hij of zij daadwerkelijk tot aankoop overgaat, zit een heel

Soulful, authentieke content vs. gladde verkooppraatjes: maak soulful impact met je business
Een verkoper komt op straat naar je toe en probeert jou vanuit het niets, ongevraagd iets aan te smeren. De superlatieven vliegen je om de

Storytelling toepassen: hoe en waarom? (Inclusief dé gouden tip!)
Storytelling is een onmisbare tool als je jouw product of dienst goed wil verkopen. Maar wat maakt dat het zo goed werkt? En hoe zet

Non-fictieboek schrijven: 10 tips
Een non-fictieboek schrijven, daar komt best wat bij kijken. In het vorige artikel deelde ik al hét stappenplan om effectief en doelgericht te werk te