E-mailmarketing is goed voor je business. Maar hoe pak je het slim aan? In dit artikel geef ik je 12 gouden tips waarmee jij direct aan de slag kunt.
Wat is het nut van e-mailmarketing?
Met het regelmatig versturen van nieuwsbrieven, creëer je een band met je lezers. Je laat van je horen waardoor ze eraan worden herinnerd dat je bestaat (want tja, ‘uit het oog, uit het hart’). Ze zien dat je actief en gepassioneerd bezig bent met jouw vak en dat je weet waar je het over hebt. Deel je ook nog eens waardevolle informatie, dan is de kans groot dat ze fan van je worden en (vaker) meer van je willen weten. Met verwijzingen naar je website vergroot je vervolgens het aantal potentiële klanten en uiteindelijk jouw omzet. Het versturen van nieuwsbrieven heeft dus zeker zin! Maar dan je moet wel weten hoe.
Welk e-mailmarketingsysteem kun je het beste kiezen?
Er zijn veel systemen op de markt voor e-mailmarketing en ze verschillen allemaal in prijs, voordelen en gebruiksvriendelijkheid. Zo heb je onder andere Mailchimp en MailBlue. Wat de beste keuze is, is aan jou. Na zelf Mailchimp een kans te hebben gegeven, heb ik – via een omweg naar het minder ingewikkelde Brevo – uiteindelijk gekozen voor MailBlue. Love. It.
Tip #1: Kies o.b.v. budget én gebruiksvriendelijkheid het ideale e-mailmarketingsysteem
Kijk niet alleen naar wat bij jouw budget past, maar vooral ook naar hoe fijn je het programma vindt werken. Zijn en blijven het veel lastige handelingen, dan ga je er al snel tegen opzien. Houd het leuk voor jezelf. 😉 (Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de uitvoering van de e-mailmarketing uit handen te geven, dan is dit minder van belang.)

Hoe vaak verstuur je een nieuwsbrief?
Hoe vaak je een nieuwsbrief moet versturen, is o.a. afhankelijk van hoe snel jij nieuwe informatie te delen hebt. Het moet wel blijven boeien. Daarnaast kan een overload aan mails irritatie opwekken. Over het algemeen wordt aangeraden om een maximum van drie keer per week aan te houden. Al vind ik dat persoonlijk nog steeds best veel. Ik heb al zo’n volle inbox … Anderzijds schrijven mensen zich in omdat ze informatie wíllen ontvangen, dus héél zuinig hoef je er ook niet mee te zijn.
Tip #2: Ga bij het bepalen van de juiste frequentie uit van wat de lezer prettig zal vinden
Ook hier is het afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Je kunt kiezen voor een tweemaandelijkse nieuwsbrief, zodat je zeker weet dat je elke keer lekker veel interessants en nieuws te delen hebt. Anderen zweren bij een wekelijkse nieuwsbrief. En sommigen mailen zelfs elke twee dagen. Aan jou om je doelgroep in te schatten op wat ze fijn vindt.
Wat schrijf je in een nieuwsbrief?
Tip #3: Zorg voor een aantrekkelijke opmaak
Mensen zijn visueel ingesteld en zullen een nieuwsbrief sneller lezen wanneer deze daarop is afgestemd. Geef de tekst daarom kleur door relevante afbeeldingen toe te voegen. Zorg er ook voor dat de gehele lay-out van de nieuwsbrief op elk device prettig leesbaar is. Persoonlijk stuur ik altijd even een testversie naar mezelf, zodat ik kan zien hoe ik hem binnenkrijg en wat er eventueel verbeterd kan worden. En zo heb ik meteen kunnen controleren of het allemaal goed is qua zinsopbouw en spelling. Extra tip dus!

Tip #4: Begin met een pakkende onderwerpregel
Uit onderzoekt blijkt dat 47% van de ontvangers een e-mail besluit te openen op basis van alleen de onderwerpregel. Om direct de aandacht van de lezer te trekken, moet deze regel vooral bondig zijn, krachtig, informatief zonder te veel uit de doeken te doen én persoonlijk (het liefst begin je zelfs met de voornaam van de lezer). Een vleugje mysterie om extra interesse te wekken kan bovendien geen kwaad. Bijvoorbeeld: ‘Wim, behoor jij tot de 93% van de Nederlanders die steevast deze taalfout maakt?’.
Via deze link ontdek je de beste 21 onderwerpregels die je kunt toepassen om jouw lezers je mails te laten openen, lezen én zelfs beantwoorden. Tipje van de sluier: het saaie woord ‘nieuwsbrief’ staat er niet tussen. 😉
Tip #5: Verwerk voldoende call-to-actions (maar wel subtiel)
Al moet het niet overduidelijk de insteek zijn van de nieuwsbrief, het uiteindelijke doel is toch meestal het vergroten van je impact en omzet. Het is dan ook slim om hier en daar te verwijzen naar je website door het invoegen van links en call-to-actions. Deze call-to-actions mogen net als de onderwerpregel trouwens best creatief en een tikkeltje mysterieus zijn, dat nodigt nog meer uit.
Maar let op: ligt het er te dik bovenop dat je vooral producten en/of diensten onder de aandacht brengt, dan is een lezer er snel klaar mee. Wil je de interesse van de lezer behouden? Dan is het belangrijk om je te richten op het opbouwen van jullie relatie. Verschuif daarom de focus van wat jij graag wil vertellen, naar wat de lezer graag zou willen weten. (Hallo soulful contentcreatie!)
Tip #6: Deel waardevolle informatie
Ben je kindercoach? Deel dan tips over wat ouders zelf kunnen doen als hun kind een driftbui heeft. Ben je bakker? Leg uit hoe iemand zelf de allerlekkerste chocoladebroodjes bakt. Loodgieter? Geef dé gouden tip om verstoppingen te voorkomen. Het is niet zo dat de lezer jou na deze gegeven informatie niet meer nodig heeft, integendeel. Geef je zomaar waardevolle tips, dan heb jij in zijn ogen het beste met hem voor. Mocht hij klant worden, dan staat zíjn behoefte naar verwachting op nummer één en niet jouw omzet. En zal hij dus écht goed worden geholpen. Dat nodigt een stuk meer uit dan schreeuwerige aanbiedingen die bij wijze van spreken ‘Hier met dat geld!’ roepen.
Soulful schrijven in plaats van salesy schrijven dus!

Tip #7: Wees persoonlijk
Stem jouw tone of voice af op je doelgroep. Meestal zal dit een informele toon zijn. Daarnaast vinden mensen het vaak leuk en fijn om de persoon en het verhaal achter een onderneming te leren kennen. Doe daarom eens een boekje open, bijvoorbeeld over waarom je ooit bent gaan doen wat je nu doet. Ben je graphic designer? Vertel waar jij je inspiratie vandaan haalt. Bakker? Geef een kijkje in jouw ochtendritueel en maak duidelijk wat jij daar zo fijn aan vindt. Dit creëert een vertrouwensband waardoor de lezer veel meer openstaat voor wat jij hem te vertellen en te bieden hebt.
Tip #8: Wees niet bang om eerlijk te zijn
Heb jij zelf ooit een opvoed-, design-, bak-, of welke relevante blunder ook gemaakt? Deel het! Klinkt misschien gek, je wilt immers serieus genomen worden in wat je doet. Maar dat stukje menselijkheid maakt dat jouw verhaal herkenbaar wordt voor de lezer. Andersom voelt hij zich door jou beter begrepen (want: you’ve been there), wat de lat een stuk lager maakt om je te benaderen.
Zien, uitproberen, doen en volhouden
Tip #9: Experimenteer en kijk wat werkt
Wat ik zelf altijd erg interessant vind, is om te kijken naar wat werkt voor mij als lezer van andermans nieuwsbrieven. Wat maakt dat ik de mail open, dat ik hem helemaal uitlees, dat ik klik op ingevoegde links? En waarom? Je hebt in je mailbox waarschijnlijk al een schat aan mooie voorbeelden. Probeer verschillende dingen uit in je eigen nieuwsbrief en kijk wanneer mensen wel en niet de mail openen en/of doorklikken naar je website.
Tip #10: Vergroot de kans op inschrijvingen
Je kunt rustig afwachten tot iemand die éne inschrijflink op je website heeft gevonden, maar je kunt het ook wat meer promoten. Zoals jouw nieuwsbrief naar bijvoorbeeld je zakelijke blog kan verwijzen, kun je onderaan die blogartikelen ook een call-to-action plaatsen voor het inschrijven op je nieuwsbrief. Maak de weg ernaartoe hoe dan ook zo makkelijk mogelijk, bijvoorbeeld met behulp van pop-ups of notificatiebalken op je website. Heb je al een mooi aantal abonnees? Dan is het slim om dit getal kenbaar te maken; het bewijst dat jouw nieuwsbrief van toegevoegde waarde is.
Meer tips voor het vergroten van jouw mailinglist lees je hier.

Tip #11: Maak het je lezers óók makkelijk om uit te schrijven
Waarschijnlijk denk je nu: maar ik wil dat toch helemaal niet?! Ik snap dat je natuurlijk zoveel mogelijk lezers wilt behouden. Maar behalve dat het wettelijk verplicht is om de optie ‘uitschrijven’ in elke mail duidelijk zichtbaar te maken, zorgt het er ook voor dat de lezer de inschrijving op de nieuwsbrieven als vrijblijvend beschouwt. Zie het maar als extra motivatie om de inhoud zo interessant mogelijk te maken.
Tip #12: Schrijf soulful
Last but not least … Blijf schrijven vanuit de wetenschap dat jij je lezers steeds weer blij maakt met jouw unieke, waardevolle kennis. Doe je dat met overtuiging en plezier, op een oprechte manier, dan zal dit voelbaar(/leesbaar) zijn. En dus begint oprechte betrokkenheid van je lezers met die van jezelf. 😉 Nog een laatste keer dan, want het is wederom toepasselijk: hallo soulful contentcreatie!
Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕
Meer schrijftips? ✨
✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten in je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Storytelling: het geheim van Walt (+ formule en stappenplan!)
Er was eens een klein olifantje dat dankzij een betoverde veer kon vliegen. Do I need to say more? Jij snapt natuurlijk gelijk dat dit

Call-to-action: wat, hoe en waarom? + Call-to-action voorbeelden
Deel nú deze blogpost en ontvang vandaag nog mijn e-book! Boem: een call-to-action, zo in je schoot geworpen. Vaak hebben potentiële klanten nét dat extra

Schrijfvaardigheid: het nut van copywriting skills + de innerlijke criticus ontmaskerd
Je schrijfvaardigheid naar een hoger niveau tillen: dat kan iedereen. Ja, ook jij! En na het lezen van deze blogpost snap je waarom ik dat zeg.

Persona’s maken: Breng je ideale klant tot leven * Inclusief persona-template & persona-voorbeeld
Meet Guusje. Ze is 33 jaar, sociaal, gedreven en wil altijd het beste uit zichzelf halen. Ze leert dingen door ze te ervaren en gaat

Beeldend en zintuiglijk schrijven voor je business
Zodra je jouw ‘pluym’ vanuit de inkt op het blad zet, gebeuren er de mooiste dingen. Betoverende woorden vloeien uit je hand. Magie spat als

Klantreis in kaart brengen: hoe en wat? + touchpoints voorbeelden
Tussen het punt waarop jouw potentiële klant van je aanbod hoort en het moment waarop hij of zij daadwerkelijk tot aankoop overgaat, zit een heel

Soulful, authentieke content vs. gladde verkooppraatjes: maak soulful impact met je business
Een verkoper komt op straat naar je toe en probeert jou vanuit het niets, ongevraagd iets aan te smeren. De superlatieven vliegen je om de

Storytelling toepassen: hoe en waarom? (Inclusief dé gouden tip!)
Storytelling is een onmisbare tool als je jouw product of dienst goed wil verkopen. Maar wat maakt dat het zo goed werkt? En hoe zet

Non-fictieboek schrijven: 10 tips
Een non-fictieboek schrijven, daar komt best wat bij kijken. In het vorige artikel deelde ik al hét stappenplan om effectief en doelgericht te werk te