Persona’s maken: Breng je ideale klant tot leven * Inclusief persona-template & persona-voorbeeld

Meet Guusje. Ze is 33 jaar, sociaal, gedreven en wil altijd het beste uit zichzelf halen. Ze leert dingen door ze te ervaren en gaat daarbij af op haar intuïtie, maar ook op bewezen technieken en strategieën. In haar werk wordt ze nogal eens afgeleid door alle to-do’s én door belemmerende overtuigingen. Bovendien vindt ze dat ze veel te veel tijd kwijt is aan contentcreatie. En hoewel het nog met ups en downs gaat, droomt ze ervan om een business te creëren die 100% past bij wie ze is en bij welke impact ze voor ogen heeft. Herken jij Guusje? Dat klopt, want als het goed is bén jij haar! Guusje is namelijk mijn persona, mijn ideale klant. In deze blogpost leg ik je uit wat ik daarmee bedoel en wat je er allemaal mee kunt.

Wat is dé belangrijkste tip als het gaat om het bereiken van je doelgroep? Alle marketeers zijn het erover eens: begin met het uitwerken van je persona(‘s). Misschien heb je al eens van een persona gehoord, maar doe je er nog weinig tot niets mee. Terwijl het maken van een persona zó belangrijk is voor de impact die je maakt met je business. Alle afleidingen dus aan de kant: het is de hoogste tijd om jouw ideale klant scherp op je Netflix … ehh, netvlies te krijgen met mijn persona-template en persona-voorbeeld. Ready to meet her? Zit je haar goed? Yes? Let’s gooo!

Wat is een persona en wat zegt het over je doelgroep / ideale klant?

Een persona belichaamt jouw ideale klant. Het is een zeer gedetailleerde weergave van de doelgroep waar jij het allerliefst mee wil samenwerken. Je kunt je persona op papier uitwerken of digitaal, zoals met Canva.

Met een persona beschrijf je je ideale klant en zijn of haar persoonlijkheid zo nauwkeurig mogelijk. Je werkt niet alleen de demografische kenmerken uit, maar krijgt (vooral) ook inzicht in hun persoonlijkheid, interesses, pijnpunten, wensen en bijvoorbeeld offline en online gedrag. Kortom: alles wat nuttig is om te weten met wie jij straks zaken gaat doen.

Waarom persona('s) maken een onmisbare stap is voor je impact

Je persona helpt je om je in je doelgroep te verplaatsen, zodat jij je content hier zo goed mogelijk op kunt afstemmen. Kijk nog maar eens even naar het persona-voorbeeld uit het begin van deze blogpost. Guusje is mijn ideale klant. Jij bent mijn ideale klant. Door met mijn eigen template mijn persona te maken, snap ik nu wie je bent, hoe jij dingen leert, welke communicatiemiddelen en -kanalen je gebruikt, wat je leerdoel is, wat je struggles zijn in je werk en waar je naar verlangt. En omdat ik dit allemaal helder heb, weet ik via welk platform en met welke boodschap ik jou het beste kan bereiken.

Wat er gebeurt als je dit allemaal níét helder op het netvlies hebt staan? Tja, dan ben je eigenlijk met losse flodders aan het schieten in de hoop dat je toevallig iemand raakt. Je richt je dan op ‘iedereen’, wat erop neerkomt dat jouw boodschap bij niemand écht aankomt. Maar richt jij je met je content op een specifiek persoon, dan voelt diegene zich persoonlijk aangesproken. En door precies de rake dingen te zeggen, onderscheid jij je meteen van de andere kapers die op de kust liggen. Een persona is dus een must voor elke ondernemer die impact wil maken.

Een andere belangrijke factor als het gaat om het bereiken van je ideale klant – en waar je persona echt onmisbaar voor is als uitgangspunt – is het ‘targeten’ van je doelgroep in haar klantreis (ook wel customer journey of donor journey). Jouw ideale klant gaat namelijk op ‘reis’ via een bepaalde route voordat hij of zij met je in zee gaat. Tijdens deze klantreis komt je klant een aantal keer in aanraking met jouw bedrijf of organisatie. Deze contactpunten noemen we touchpoints. Denk hierbij aan een bezoek aan je website, het zien van de berichten op je socials en het lezen van de reviews van je klanten. Dus als jij wilt dat je ideale klant in actie komt, is het megabelangrijk om je boodschap op de juiste plek en op de juiste manier te communiceren.

Dus even résumé, wat bereik je met een goed uitgewerkte persona? Je weet dan:

  • aan wie je je het beste kunt richten;
  • hoe je je optimaal in je ideale klant verplaatst;
  • wat hét uitgangspunt van jouw online marketingstrategie moet zijn, en
  • waar en hoe je je contentcreatie het beste in kunt zetten voor de meeste impact.

Gesnopen? Mooi! Het is namelijk de hoogste tijd om jouw ideale klant te ontmoeten.

Breng je ideale klant tot leven met het persona-template (+ persona-voorbeeld)

Je krijgt je persona goed op papier door zoveel mogelijk gegevens van je ideale klant te verzamelen. Om het wat makkelijker voor je te maken, heb ik een persona-voorbeeld en een persona-template voor je gemaakt. Deze laatste gebruik je in een aantal stappen:

  1. Bepaal je doelgroep. Doe dit zo specifiek mogelijk, hoe verleidelijk het ook is om zo breed mogelijk in te zetten.
  2. Stel vragen aan de klanten die je al hebt: wat was hun grootste pijnpunt voordat jij ze hielp en naar welke oplossing zochten ze toen?
  3. Tijd om echt je persona’s te maken: vul de persona-template zo gedetailleerd als je kunt in.
  4. Geef je persona een fictieve naam en een gezicht. Voor die laatste kun je een geschikte stockfoto gebruiken.
  5. Verlies je persona niet uit het oog: zorg ervoor dat deze fysiek aanwezig is in de ruimte waar je werkt (bijvoorbeeld aan de muur boven je bureau). Zo blijf je jezelf continu herinneren aan je ideale klant!

Persona-template

Het kan niet anders dan dat jij nu staat te trappelen van ongeduld om het persona-template onder ogen te krijgen. Ik laat je niet langer in spanning, hier is ie:

(Zie je geen afbeelding? Klik dan hier.)

Download ‘m als afbeelding en bewerk hem vervolgens bijvoorbeeld digitaal met Canva.

Ga er lekker mee aan de slag! En gebruik gerust mijn persona-voorbeeld als leidraad wanneer je er niet helemaal uitkomt.

💡 Goed om te weten: dit persona-voorbeeld is afgestemd op mijn ideale klant voor de online trainingen die ik aanbied. Het is dan ook slim om met het persona-template meerdere persona’s te maken als je zelf verschillende dingen aanbiedt of verschillende doelgroepen hebt.

Persona-voorbeeld

Heb je je persona-template helemaal ingevuld? Gefeliciteerd! Je hebt nu een belangrijke stap gezet om je doelgroep beter te begrijpen én te bereiken. Nu is het zaak om je pijlen op je ideale klant te richten, op de juiste momenten in zijn of haar klantreis. Let maar op: jouw boodschap komt direct goed aan, waardoor jij sneller meer impact gaat maken en je klant eindelijk van zijn of haar probleem verlost is. Win-win!

Jouw ideale klant écht haarscherp krijgen?

In mijn online training Soulful Contentcreatie leer ik je alle tips and tricks om je persona-template zo goed mogelijk in te vullen. Aan de hand van een uitgebreide vragenlijst gaan we op zoek naar jóúw Guusje. En ik kan je alvast vertellen: dat gaat een knaller van een ontmoeting worden. Can’t wait! 

Klik hier om meer te lezen en om je aan te melden.

Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕

Meer schrijftips? ✨

✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten in je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Vind je dit artikel leuk?

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkdin
Deel op Pinterest

laat een reactie achter