Meer klanten krijgen, dat wil elke ondernemer. Maar we toveren ze niet zomaar ergens vandaan. Of toch wel? Van bepaalde woorden is bewezen dat zij een magische werking hebben, waardoor een lezer veel sneller overtuigd raakt en actie onderneemt. Bijvoorbeeld om jouw product of dienst af te nemen. Ik zet de 5 belangrijkste toverwoorden voor je op een rijtje, zodat je meteen aan de slag kunt en geen kansen laat liggen.

Eerlijk gezegd ben ik een beetje allergisch voor sluwe verkooptrucjes. Het toepassen van commerciële psychologie vind ik soms eerder neigen naar manipulatie dan naar ‘positieve beïnvloeding’, zoals het vaak wordt genoemd. Maar het menselijk brein is er nu eenmaal vatbaar voor. Dus – als je eerlijk blijft in wat je zegt en doet, en alles wat je belooft kunt waarmaken – waarom zou je er dan niet je voordeel mee doen? Zolang je het met soulful in plaats van salesy teksten doet, heb je mijn zegen.😉
Pas deze 5 toverwoorden toe in je webteksten en je hebt vrijwel moeiteloos meer klanten om blij te maken met jouw product of dienst.
Van jij naar wij
In een vorige blog over de tone of voice schreef ik al over mijn voorkeur voor het woordje ‘jij’ in webteksten. Door de potentiële klant met ‘jij’ aan te spreken in plaats van met ‘u’, creëer je veel sneller een band. Nog voordat hij je heeft ontmoet, voelt hij zich al op zijn gemak bij je. En dus is de stap om contact met je op te nemen veel laagdrempeliger. Wil je meer klanten, dan is dit iets om niet te onderschatten!
Meer klanten, omdat het kan
Het woordje ‘omdat’ overtuigt een lezer ervan dat hij een reden heeft om iets te doen. Als jij een verzoek doet en je geeft daarbij een reden op, dan nemen mensen lang niet altijd de moeite om af te wegen of jouw reden het wel waard is. Dat kost te veel tijd en denkwerk. Grote kans dus dat zij jouw verzoek hoe dan ook inwilligen.
Zo onderzocht sociaal psycholoog Ellen Langer in 1977 hoeveel mensen haar voor lieten gaan bij de kopieermachine. Toen ze die vraag stelde met daarbij de reden dat ze haast had, liet 94% van de mensen haar voor. Toen ze die reden wegliet, bleek nog 60% in te gaan op haar verzoek. Een aanzienlijk verschil.
Maar wat bleek? Ook een slechte reden had erg veel effect. Met alleen al de toevoeging ‘want ik wil wat kopietjes maken’ (waarom sta je hier anders?!) liet wel 93% van de mensen haar voorgaan. Veel meer dan toen ze de reden achterwege liet.
Probeer dus altijd dit woord toe te voegen als je meer klanten wilt genereren. Gewoon omdat het kan en buiten de zon schijnt, enzo.

Gratis en voor niets
Het zal geen verrassing zijn dat het woord ‘gratis‘ aantrekkelijk is. Wij mensen zijn maar vreemde wezens als je kijkt naar onderzoeken die zijn gedaan naar het effect van dit woord.
In het boek ‘Volkomen onlogisch’ schrijft Dan Ariely over zijn onderzoek. 73% van de deelnemers was in eerste instantie geneigd een luxe chocolaatje van 15 cent te kopen, waar 27% koos voor een minder lekker chocolaatje van 1 cent. Niet heel gek als je kwaliteit waardeert, zou je zeggen.
Maar de resultaten van het onderzoek veranderden toen het woordje ‘gratis’ om de hoek kwam kijken. Beide chocolaatjes werden afgeprijsd met 1 cent: het luxe chocolaatje werd daarmee 14 cent, het minder luxe werd gratis. Plots koos bijna 70% van de mensen voor het minder lekkere chocolaatje. Alleen maar door dat ene magische woordje.
Gebruik je dit woord nog niet op je website? Kijk dan eens naar de mogelijkheden om dat wel te doen. Denk aan het ontwikkelen van een gratis weggever. Bijvoorbeeld een pdf-bestandje met een handige checklist of stappenplan uit jouw boek of training. Zo hoeft iemand niet direct ergens voor te betalen, maar geniet hij wel al een beetje van jouw kennis en aanbod. Daarmee maak je meteen een goede indruk en heb je bovendien grote kans dat het naar meer smaakt… Weinig moeite, groot resultaat.
Bytheway … heb je m’n gratis e-book en gratis CopyQuiz al gespot?🙃
Direct meer klanten
We leven in een maatschappij waar alles in rap tempo gaat. We kunnen een besteld pakketje soms al dezelfde dag verwachten en die lange reclameblokken tijdens je favoriete tv-programma spoel je tegenwoordig gewoon lekker door. Maar ook onze hersenen zijn erop ingesteld: mensen hebben van nature niet zoveel talent voor het opbrengen van geduld en zijn over het algemeen gek op directe beloningen.
Als ondernemer kun je hierop inspelen door een woord als ‘direct‘ (of ‘meteen’, ‘snel’…) in je tekst te gebruiken. Let wel op dat je de verwachtingen die je daarmee schept, kunt waarmaken.

Stel je eens voor…
‘Stel je eens voor dat je de benodigde tijd voor jouw onderneming kunt halveren… Dat je de helft van de week overhoudt voor de écht leuke dingen, zoals quality time met het gezin of juist wat meer tijd voor jezelf. Stel je voor dat je eindelijk die welverdiende Wellness-dag kunt boeken…’ Het gros van de ondernemers die dit leest, staat in gedachten al met één been in de sauna. En wat je hebt, wil je niet meer kwijt. Precies waarom autoverkopers je zo graag een proefrit willen laten maken.
Stel je eens voor dat je alleen al door het toevoegen van één klein zinnetje, meer klanten en meer omzet kunt genereren? Wie zegt daar nu nee tegen? 😉
Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕
Meer schrijftips? ✨
✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten in je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Storytelling: het geheim van Walt (+ formule en stappenplan!)
Er was eens een klein olifantje dat dankzij een betoverde veer kon vliegen. Do I need to say more? Jij snapt natuurlijk gelijk dat dit

Call-to-action: wat, hoe en waarom? + Call-to-action voorbeelden
Deel nú deze blogpost en ontvang vandaag nog mijn e-book! Boem: een call-to-action, zo in je schoot geworpen. Vaak hebben potentiële klanten nét dat extra

Schrijfvaardigheid: het nut van copywriting skills + de innerlijke criticus ontmaskerd
Je schrijfvaardigheid naar een hoger niveau tillen: dat kan iedereen. Ja, ook jij! En na het lezen van deze blogpost snap je waarom ik dat zeg.

Persona’s maken: Breng je ideale klant tot leven * Inclusief persona-template & persona-voorbeeld
Meet Guusje. Ze is 33 jaar, sociaal, gedreven en wil altijd het beste uit zichzelf halen. Ze leert dingen door ze te ervaren en gaat

Beeldend en zintuiglijk schrijven voor je business
Zodra je jouw ‘pluym’ vanuit de inkt op het blad zet, gebeuren er de mooiste dingen. Betoverende woorden vloeien uit je hand. Magie spat als

Klantreis in kaart brengen: hoe en wat? + touchpoints voorbeelden
Tussen het punt waarop jouw potentiële klant van je aanbod hoort en het moment waarop hij of zij daadwerkelijk tot aankoop overgaat, zit een heel

Soulful, authentieke content vs. gladde verkooppraatjes: maak soulful impact met je business
Een verkoper komt op straat naar je toe en probeert jou vanuit het niets, ongevraagd iets aan te smeren. De superlatieven vliegen je om de

Storytelling toepassen: hoe en waarom? (Inclusief dé gouden tip!)
Storytelling is een onmisbare tool als je jouw product of dienst goed wil verkopen. Maar wat maakt dat het zo goed werkt? En hoe zet

Non-fictieboek schrijven: 10 tips
Een non-fictieboek schrijven, daar komt best wat bij kijken. In het vorige artikel deelde ik al hét stappenplan om effectief en doelgericht te werk te