Een non-fictieboek schrijven, daar komt best wat bij kijken. In het vorige artikel deelde ik al hét stappenplan om effectief en doelgericht te werk te gaan. In deze blog volgen de beloofde aanvullende tips, zodat je jouw non-fictieboek snel en met trots kunt presenteren aan je doelgroep. Succes!
Tip 1: Ga gestructureerd te werk
Het is nogal een project dat je aangaat. Want hoe passievol je ook begint, je kunt al snel het overzicht en daardoor de moed verliezen. Heb je alle onderwerpen eigenlijk wel grondig genoeg onderzocht? Was die ene bron nu betrouwbaar of toch niet? Had je de vormgever al teruggemaild? Oh ja, het nawoord moet ook nog worden geschreven.
Zorg voor rust en overzicht en creëer op die manier meer focus en plezier tijdens het proces. Volg bijvoorbeeld dit heldere 7-stappenplan en maak gebruik van de tools en tips die daarbij worden genoemd.
Tip 2: Verplaats je in je doelgroep
Jij weet zelf natuurlijk alles over het onderwerp dat je in jouw non-fictieboek behandelt. Maar je schrijft het boek niet voor jezelf. Verplaats je daarom in jouw gemiddelde lezer en bepaal op welk kennisniveau jij je het beste kunt richten. Houd dit in je achterhoofd wanneer je nieuwe termen en onderwerpen introduceert.

Tip 3: Hanteer de 5W1H-methode
Je wilt natuurlijk dat de inhoud van jouw non-fictieboek volledig en direct begrepen wordt. Het is daarom belangrijk om antwoord te geven op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Journalisten maken gebruik van deze zogenoemde 5W1H-methode om zeker te weten dat ze de belangrijkste informatie rondom een onderwerp hebben behandeld.
Wie heeft deze kennis/tool/kunde nodig? Wat is het precies? Waar gebruik je het? Wanneer gebruik je het? Waarom zou je het toepassen? En hoe dan?
Volg de denkwijze van je lezers om de juiste volgorde te bepalen. Wat moeten ze als eerste weten over jouw onderwerp en wat volgt logischerwijs daarna?
Tip 4: Hanteer het Gouden Cirkel-principe om je lezers te overtuigen
Wil je je lezers vooral van iets overtuigen, dan kun je overwegen om het Gouden Cirkel-principe te volgen van auteur en spreker Simon Sinek. Meestal hanteren we bij het uitleggen van iets de volgorde: wat –> hoe –> waarom. Volg je het Gouden Cirkel-principe, dan werk je precies andersom: waarom –> hoe –> wat.
Stel je maar eens voor … We tijdreizen even terug naar de jaren ’90 en mobiele telefonie is jou nog volledig onbekend. Je eerste reactie op iemands introductie daarvan zou zijn: Waarom zou je dat in hemelsnaam nodig hebben?! (Ja, echt. Zo dachten we toentertijd allemaal.) Ben je eenmaal overtuigd, dan ben je nieuwsgierig naar het ‘hoe’ en pas daarna ben je geïnteresseerd in de overige details ofwel in het ‘wat’.
Tip 5: Entertain je lezers
Meestal heb je met het schrijven van een non-fictieboek te maken met veel feiten, bronnen, vaktermen et cetera. Met het gevaar dat het voor je lezers nogal taaie kost wordt.
Focus je tijdens het schrijven daarom niet alleen op het informeren, maar ook op het geboeid houden en entertainen van je lezers. Klinkt misschien gek voor een non-fictieboek, maar is eigenlijk heel logisch. Want is jouw boek alleen maar een berg droge stof, dan zal niemand het met veel genoegen lezen. Laat staan het een ander aanraden.
Wees dus vooral niet bang om bijvoorbeeld relevante anekdotes en een vleugje humor in je boek te verwerken. En maak waar het kan gebruik van een verhalende schrijfstijl, in plaats van een droge opsomming van feiten.

Tip 6: Spreek tot de verbeelding
Je hebt driedubbel gewonnen als je deze tip toepast. Door beeldend en verhalend te schrijven …
- … trek je jouw lezers in het verhaal en blijven zij geboeid;
- … begrijpen zij de informatie die je geeft inhoudelijk beter en sneller, en
- … zien zij helder voor zich hoe jouw nieuwe kennis/kunde/tool van toegevoegde waarde is.
BONUSTIP: Introduceer elk nieuw onderwerp met een praktijkvoorbeeld, bijvoorbeeld door elk hoofdstuk met een klein fictief verhaaltje te beginnen.
Tip 7: Ga actief op zoek naar een weerwoord
Een schrijver die een onderwerp slechts van één kant belicht is al gauw iets minder geloofwaardig. Lezers zullen veel sneller iets aannemen van iemand die kritisch naar zichzelf en zijn standpunten durft te kijken.
Blijf daarom gedurende het hele proces zo neutraal mogelijk en stel jezelf alvast de kritische vragen die jouw lezers je anders achteraf zouden kunnen voorschotelen. Zoek bij elk standpunt dat je in je verhaal verwerkt naar eventuele weerwoorden en weerleg deze waar mogelijk aan de hand van praktijkvoorbeelden. Bijvoorbeeld door in elk hoofdstuk één hindernis te behandelen en op te lossen met jouw kennis/kunde/tool/invalshoek.

Tip 8: Check je bronnen
Bij het schrijven van een non-fictieboek maak je meestal veelvuldig gebruik van bronnen. Behalve dat je deze moet noemen (o.a. in verband met auteursrecht, bijhouden dus!), is het erg belangrijk dat je zeker weet dat elke bron betrouwbaar is. Ga dit dus stuk voor stuk na. De geloofwaardigheid van jouw boek valt of staat hierbij!
Tip 9: Vraag regelmatig feedback
Het kan heel lastig zijn om te bepalen of iets wat voor jou al 100% duidelijk is, ook voor jouw lezers duidelijk zal zijn wanneer zij er voor het eerst over lezen. Vraag daarom feedback aan mensen in jouw omgeving voor wie het onderwerp nog nieuw is. Wordt alles goed, volledig en in een logische volgorde geïntroduceerd en uitgelegd? Leest het fijn weg? Waar valt nog winst te behalen? Neem alles ter harte en laat het je motiveren om met een non-fictieboek te eindigen waar je zonder twijfel trots op kunt zijn.
Tip 10: Schakel een tekstschrijver/redacteur in
Dit is eigenlijk een vrij standaard stap in het uitgeven van een boek. Toch wordt deze nog weleens overgeslagen, bijvoorbeeld bij het uitgeven van een boek in eigen beheer. Terwijl de extra ogen van een professionele tekstschrijver en/of eindredacteur écht onmisbaar zijn.
Jouw non-fictieboek kan inhoudelijk nog zo vernieuwend, boeiend en belangrijk zijn; staat het vol taalfouten dan neemt het overgrote deel van je lezerspubliek je gewoonweg niet meer serieus. Ben je niet consistent genoeg in hoe je bepaalde dingen schrijft, of is de inhoud niet logisch opgebouwd? Dan raken de lezers al snel het spoor bijster. Leest het te stroef? Dan wordt het boek mogelijk helemaal niet gelezen.
Het is ronduit zonde van alle moeite die het proces je heeft gekost als je niet eindigt met een écht professioneel non-fictieboek. En met een beetje geluk tref je een tekstschrijver die jou ook nog eens met veel plezier gedurende het hele proces begeleidt, helpt en aanstuurt waar nodig (neem hier contact met me op ;)).
Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕
Meer schrijftips? ✨
✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten in je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Storytelling: het geheim van Walt (+ formule en stappenplan!)
Er was eens een klein olifantje dat dankzij een betoverde veer kon vliegen. Do I need to say more? Jij snapt natuurlijk gelijk dat dit

Call-to-action: wat, hoe en waarom? + Call-to-action voorbeelden
Deel nú deze blogpost en ontvang vandaag nog mijn e-book! Boem: een call-to-action, zo in je schoot geworpen. Vaak hebben potentiële klanten nét dat extra

Schrijfvaardigheid: het nut van copywriting skills + de innerlijke criticus ontmaskerd
Je schrijfvaardigheid naar een hoger niveau tillen: dat kan iedereen. Ja, ook jij! En na het lezen van deze blogpost snap je waarom ik dat zeg.

Persona’s maken: Breng je ideale klant tot leven * Inclusief persona-template & persona-voorbeeld
Meet Guusje. Ze is 33 jaar, sociaal, gedreven en wil altijd het beste uit zichzelf halen. Ze leert dingen door ze te ervaren en gaat

Beeldend en zintuiglijk schrijven voor je business
Zodra je jouw ‘pluym’ vanuit de inkt op het blad zet, gebeuren er de mooiste dingen. Betoverende woorden vloeien uit je hand. Magie spat als

Klantreis in kaart brengen: hoe en wat? + touchpoints voorbeelden
Tussen het punt waarop jouw potentiële klant van je aanbod hoort en het moment waarop hij of zij daadwerkelijk tot aankoop overgaat, zit een heel

Soulful, authentieke content vs. gladde verkooppraatjes: maak soulful impact met je business
Een verkoper komt op straat naar je toe en probeert jou vanuit het niets, ongevraagd iets aan te smeren. De superlatieven vliegen je om de

Storytelling toepassen: hoe en waarom? (Inclusief dé gouden tip!)
Storytelling is een onmisbare tool als je jouw product of dienst goed wil verkopen. Maar wat maakt dat het zo goed werkt? En hoe zet

Non-fictieboek schrijven: 10 tips
Een non-fictieboek schrijven, daar komt best wat bij kijken. In het vorige artikel deelde ik al hét stappenplan om effectief en doelgericht te werk te