Meer engagement met een social media-strategie: voorbeeld + stappenplan

Bruisende social media-accounts waar jouw ideale klanten vrolijk sparren onder al je posts: zo’n engagement willen we allemaal wel. Maar wat is engagement op social media eigenlijk? Waarom maakt het zo’n verschil voor je impact? En hoe ziet een social media-strategie er eigenlijk uit? In dit artikel geef ik uitleg en concrete tips. Inclusief een stappenplan en helder voorbeeld van een social media-strategie.

Ben jij al een tijd bezig om je fanbase online op te bouwen, maar zie je nog weinig resultaat? Geeft niemand ook maar een kik als jij iets hebt gepubliceerd? Dan schiet je frustratielevel waarschijnlijk tot de sterren en daar voorbij. Want waarom laat er níémand een comment of desnoods alleen een like achter bij jouw posts, terwijl de interactie bij concurrenten als een wervelwind 🌪️ over hun pagina’s vliegt? Dat zou kunnen liggen aan de manier waarop jij momenteel actief bent op de socials. Hoe, wat en waarom? Lees gauw verder!

Het belang van social media engagement

Waarom is social media engagement zo belangrijk? En wat houdt social media engagement, ofwel interactie met je doelgroep, eigenlijk in? 🗣️

Eerst even zeker weten of we op dezelfde golflengte zitten, want: waar hebben we het nu eigenlijk over? Social media engagement houdt in dat je op social media in contact komt én blijft met je doelgroep. Dat je op een waardevolle manier een relatie opbouwt met jouw ideale klanten. Denk aan deelacties, reacties, likes, click-through-rates, getagd worden of bijvoorbeeld genoemd worden in een hashtag.

Online interactie met je doelgroep is mégabelangrijk als je impact wil maken. Want hoe sterker de connectie met je volgers, hoe groter de kans dat je lievelingspubliek de volgende stap zet in haar klantreis naar jouw dienst of product. Waar dit ‘m in zit? Met name in de volgende twee dingen.

  • Wanneer jouw content interactie met (potentiële) klanten oplevert, dan vinden kanalen als Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube je meteen interessant. Want door jou wordt hun platform ook (nog meer) door anderen gebruikt. En dit belonen ze door hun algoritme en jouw content aan een groter publiek te tonen. 👩‍👩‍👧‍👦
  • Met social media engagement vergroot je de betrokkenheid van je ideale klant. Je schept een band met ze, wat hen steeds meer vertrouwen in jou geeft. Ze zullen vaker op je posts reageren, af en toe iets van je delen, je taggen en zich gaandeweg naar een aankoop toe bewegen. 🏃🏼‍♀️


Volgens mij zijn we het nu met elkaar eens. Dikke vette interactie op je socials, een social media engagement die door de plafonds knalt: yeah baby, dat willen we! Maar hoe komen we daar?

Jouw sleutel tot meer engagement is – 🥁 – een goede strategie hebben voor social media. Een wátte? Jazeker, een strategische beschrijving van hoe jij denkt jouw doelstellingen op je socials te kunnen behalen en op welke manieren. Met een heldere strategie voor social media maak je voor jezelf onder meer duidelijk hoe jij de sociale spin uithangt op het web.🕸️ En hoe je heerlijk aan de praat raakt met je publiek. 

Social media-strategie voorbeeld tips stappenplan engagement interactie doelgroep

Een social media-strategie uitwerken, hoe doe je dat?

Voor het uitwerken van een goede social media-strategie, moet je jezelf de juiste vragen stellen. (Eventueel in samenwerking met een expert.)


Je begint met een analyse. Waar sta je nu en welke resultaten behaal je nu met social media? Denk aan:

  • het aantal volgers,
  • welke soort(en) content je op dit moment deelt,
  • hoe vaak je dit doet, en
  • hoeveel interactie het je tot nu toe oplevert.


Als je dit voor jezelf helder hebt, heb je een concreet vertrekpunt.


Vervolgens kun je beginnen met een helder doel stellen. Wat wil je precies bereiken? Denk ook hier weer aan:

  • het aantal volgers waar je naartoe wil groeien,
  • welke soort(en) content je wil gaan delen,
  • hoe vaak je content wil gaan delen, etc.


Probeer je doelen zo concreet mogelijk te omschrijven. En schrijf daarnaast ook op wat je hoofddoel is, zoals meer online zichtbaarheid, meer engagement, meer omzet en/of meer impact.


Hierna kun je aan de slag met het opsporen van huidige knelpunten. Wat maakt dat je de gewenste resultaten op dit moment nog niet behaald hebt? Als voorbeeld wat mogelijke knelpunten waar jouw social media-strategie straks een verschil in kan gaan maken:

  • Je deelt niet voldoende content om vaak genoeg zichtbaar te zijn voor je doelgroep;
  • Jouw content sluit niet voldoende aan op de interesses en behoeften van je ideale klant, en/of
  • Je deelt je content niet op de juiste platforms, dagen en/of tijden.


Tot slot kun je je social media-strategie uitwerken. Je noteert hierbij o.a.:

  • je budget,
  • de taakverdeling (ga je bijvoorbeeld het creëren van content uitbesteden, of doe je dit zelf?),
  • welke tools je gaat gebruiken,
  • wat je precies gaat delen, hoe, waar en wanneer,
  • op welke specifieke doelgroep je je hierbij richt, en
  • hoe en op welke momenten je gaat evalueren.


Zo! Ben je alvast een eind op weg geholpen. Maar ik ben de beroerdste niet: ik deel graag een extra uitgebreid voorbeeld van een onderdeel van een sterke social media-strategie. Of, doe is gek, twee. Plus wat je wel en vooral niet moet doen.

Social media-strategie voorbeeld tips stappenplan engagement interactie doelgroep

Social media-strategie: voorbeelden, do's & don'ts

Om je te helpen een goede basis te leggen voor jouw social media-strategie, tover ik met liefde een voorbeeld of twee voor je uit m’n hoge hoed.🐰 Zo heb je een nog beter beeld van hoe je zo’n strategie voor je kunt laten werken.

Zo begin je met het tot leven laten komen van je persona. Want weet jij precies tegen wie je het hebt, waar zij zich bevindt, wat ze leuk vindt en wat haar drijft? Dan is het a piece of cookie om te weten waar je moet opduiken en met welke soort content.

Heet jouw persona Rosie-Mae en is ze 22 jaar, leeft ze haar leven op TikTok en gaat ze héél goed op alles wat met fitness te maken heeft? Dan weet je dat je minder tijd hoeft te besteden aan Facebookgroepen over ‘DIY poppenkleding haken’ voor meiden van 60+ die voornamelijk luisteren naar namen als Trudie, Wil en Hendrika. 😏 

(Maak gerust gebruik van m’n gratis persona-template om jouw persona tot leven te wekken!)

Een ander, voor mij zéér favoriet voorbeeld van een onderdeel van een social media-strategie, is de ons aller bekende contentkalender! In je contentkalender geef je weer wat je gaat posten, wanneer en op welke media. Deel bijvoorbeeld iedere maand een weetje over jezelf, vertel op woensdag over een succes met een klant en luid het weekend op vrijdag in met een praktische tip voor je volgers. 

Het voordeel van de contentkalender? Je werkt consistent, effectief en je voorkomt te lange gaten of juist te korte wachttijden tussen de posts. En dat wekt nóg meer vertrouwen bij je ideale klant, want: structuur.

Een social media-strategie begint met sterke content

In een eerdere blogpost over online zichtbaarheid gaf ik al verschillende tips voor het schrijven van echte scroll-stoppers. Ofwel: posts waar jouw volgers niet omheen kunnen. En laat dit nu een onmisbaar onderdeel zijn van een sterke social media-strategie waarmee je je engagement verhoogt. Om het je makkelijk te maken noem ik hier een aantal van die tips:

  1. Grijp de lezer bij de lurfjes met een knaller van een openingszin. Of met een opvallende foto of video. Spring bij ze in het oog en laat ze smachten naar meer!
  2. 📋 Houd je tekst overzichtelijk en scanbaar. Dus: geen ellenlange lappen tekst, maar korte alinea’s, rijtjes met opsommingen, en als het éven kan wat emoji’s  🥰🧚🏼👻 om de boel wat jeu te geven. 🫡 (Want ja, het is vechten om aandacht op de socials, en de aandachtsspanne wordt lager en lager.) 


Da’s alvast een goede start! Maar waarmee je je engagement nu écht de lift in slingert?

  1. 🙋🏽‍♀️ Laat jezelf zien. Mensen doen zaken met mensen. Dus slinger niet zomaar je aanbod als een wilde de ether in, maar zorg dat je er zélf staat. Dit schept verbinding tussen jou en je potentials.
  2. 💪🏽 Stuur aan op reactie met een call-to-action. Gooi er een vraag in (‘Herken jij dit? Vertel het me in de comments!’) of maak bijvoorbeeld een poll. (Check meteen ook even m’n call-to-action voorbeelden uit een vorige blogpost!)
  3. 🚙 Het is natuurlijk geen eenrichtingsverkeer, dus reageer ook op anderen. Je laat hiermee zien dat je hun content interessant vindt, waardoor ze ook eerder met jóúw posts zullen interacten. Reageer ook altijd op comments onder je posts, want hiermee voelt de ander zich gewaardeerd en gezien.


Hoppa! Gratis en voor niets. 😉

Social media-strategie en engagement: meer voorbeeld(en), tips en oefeningen in één online training

Sta jij na het lezen van deze blogpost hélemaal te springen om heerlijk te gaan interacten met je ideale klanten? En heb je nét nog even wat meer houvast nodig om dit met het volste vertrouwen aan te gaan? Say no more. In mijn online training ‘Soulful Contentcreatie’ leer ik je alles over soulful ondernemen en gaan we in op de basics rondom digitale marketing, zoals onder meer social media engagement en de basis van social media-strategieën. 

Let op! Het is géén grondige marketingcursus of een training waarin je stap voor stap leert hoe je een strategie voor social media uitwerkt. Mijn online training is er in eerste instantie op gericht om jou op authentieke wijze te laten ondernemen en content te laten schrijven. Niet alleen op basis van bewezen technieken, maar ook op een manier die soulful is, goed voelt en bij je past. Want ik ben ervan overtuigd dat dat dé sleutel is naar jouw gewenste impact. Maar de essentiële basiskennis van online marketing kan natuurlijk nooit kwaad, dus zit ook dít erin verwerkt.

Meer weten over Soulful Contentcreatie? Klik dan op deze link. Ik hoop je gauw te zien!

Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕

Meer schrijftips? ✨

✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten van je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Vind je dit artikel leuk?

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkdin
Deel op Pinterest

laat een reactie achter