Een verkoper komt op straat naar je toe en probeert jou vanuit het niets, ongevraagd iets aan te smeren. De superlatieven vliegen je om de oren en hij ratelt door, blijkbaar overtuigd van jouw zogenaamde interesse. Zónder te weten wie je bent en waar jij behoefte aan hebt. Dat is nou een typisch voorbeeld van op een salesy manier verkopen. Het is totaal niet soulful. In deze blogpost leg ik je uit wat ik met soulful en met salesy contentcreatie bedoel. Je ontdekt wat jij kunt doen om je boodschap oprecht over te brengen en daarmee je content én impact op authentieke wijze te boosten.
Wat is dé manier om je doelgroep met jouw verhaal recht in het hart te raken, te betrekken, te inspireren en vervolgens als vanzelf te bewegen richting je aanbod? Ik denk dat je het met me eens bent dat de opdringerige manier uit bovenstaand voorbeeld nou niet bepaald de juiste aanpak is. Maar wat dan wél? Want als je een beetje op mij lijkt, krijg je van al die marketingtrucjes nogal een vieze nasmaak. Laat staan als je ze zelf zou moeten toepassen om meer impact en omzet te maken.
Herkenbaar? No stress. Een ervaring uit het verleden heeft ertoe geleid dat ik de ‘code’ heb gekraakt om mijn impact te vergroten, zónder gebruik te hoeven maken van gladde verkooppraatjes. Dat ik mijn boodschap nu vol overtuiging, soulful kan vertellen. In dit artikel leg ik je uit hoe jij je sales kunt verhogen op een manier die écht bij je past, zónder vieze nasmaak.
Ik zeg: soul it up, people! 💃🏽
Een soulful verkooppraatje
Soulful schrijven is je verhaal op een oprechte manier en met de juiste energie vertellen. Ik ga hier straks verder op in, maar eerst leg ik je graag uit waaróm ik authentieke, soulful content zo belangrijk vind. En be prepared, het komt van diep. Er was namelijk eens een tijd dat ik nog geen ondernemer was. Ik werkte voor een goed doel, en mijn taak was om zoveel mogelijk donateurs te werven. Ik moest, o bibbers, mijn targets (😬) halen. En om dat voor elkaar te krijgen werkte ik met een standaard verkooppraatje: het script.
Dat script was heel bewust opgebouwd en leunde op verschillende inzichten uit de commerciële psychologie. Het idee was dat ik het verhaal de hele dag door zou opdreunen. Allemaal leuk en aardig, maar voor mij voelde het heel nep aan. Alsof ik een willekeurig product waar ik niets om gaf stond aan te smeren. Terwijl de grap was dat ik juist ontzéttend in het goede doel geloofde. Ik wist dat de organisatie écht verschil maakte voor de mensen die dat nodig hadden.
Maar gelukkig was er een lichtpuntje: ik mocht mijn eigen draai aan het script geven. Hierdoor kon ik de boodschap op een pure en oprechte manier overbrengen. Mijn verhaal werd soulful.

Authentieke, soulful content versus salesy verkooppraat
Wat denk je dat er gebeurde met mijn verkoopcijfers? Juist: die knalden door het dak. Die targets schoot ik ineens, bam bam bam, compléét aan flarden.🤸♀️ En dit zeg ik niet om een ‘pluym’ te verdienen of om stoer te doen, maar om aan te geven dat ik ontdekte dat het écht werkt als je iets met je volledige ziel en zaligheid doet. Ik ben er sindsdien van overtuigd dat je boodschap delen of iets verkopen alleen zin heeft als je:
- oprecht bent in wat je deelt,
- er voor 100% achter staat, én
- je verhaal met de juiste energie overbrengt.
En ik geloof hier zó heilig in, dat ik er uiteindelijk zelfs mijn missie van heb gemaakt om andere ondernemers hiermee te inspireren.
Ondernemen en authentieke, soulful contentcreatie gaan namelijk net zo goed samen als een versgetapt speciaalbiertje en spinazie-kaaskroketjes op een zonnig terras. Met soulful contentcreatie voor je business deel je je boodschap namelijk op een manier die je echt voelt, waar je geen genoeg van krijgt, waar je zelf van ‘aan’ gaat, én waarmee je dichtbij jezelf blijft. Het voelt als een heerlijke en natuurlijke flow, vanuit je diepste zijn – en vervolgens vanuit je pen. En de nasmaak? Tastes like rainbows! 🌈😍
Het verschil met salesy content is dat zo’n standaard verkooppraatje totaal niet authentiek en klantgericht is. Die beleeft je klant eerder als een platgeslagen, lauw pilsje geserveerd met drie gerimpelde olijven.🙄 Je content is er duidelijk puur op gericht om maar zoveel mogelijk te verkopen. Eindresultaat: je klant voelt zich slechts een nummertje bij wie iets door de strot geduwd wordt, heeft to-taal niet door dat ie weleens heel veel aan jouw aanbod zou kunnen hebben, en jij blijft achter met een knoop in je maag. Los van dat je niet de impact maakt die je wilt, weten jij en je klant namelijk: je lult maar wat. Je lijkt immers zelf niet eens overtuigd van je aanbod. Salesy content kent dus alleen maar verliezers.
De kracht van soulful content
Dus, lieve schatten van me, zullen we afspreken dat we dit onszelf én onze medemens niet meer aandoen? Vanaf nu gooien we het helemaal over een andere boeg: we gaan ervoor zorgen dat jouw teksten in lijn zijn met en bijdragen aan jouw zielsmissie.
Met soulful content vuur je niet meer uit het niets allerlei loze content en advertenties met aanbod op je doelgroep af, maar doordrenk je je boodschap met passie, plezier en zelfvertrouwen. Sterker nog, jij hebt het liever over nog veel meer andere zaken dan alleen over je aanbod. Dingen die jouw doelgroep écht interesseren. En dat is de kracht van soulful content.
Let op mijn woorden: jouw ideale klant boekt binnen no-time een customer journey bij je. 😉
Alle voordelen nog even op een rijtje? Why not.
Soulful contentcreatie…
- is een verlengde van jouw zielsmissie;
- is puur, rauw en ‘helemaal jij’;
- voelt oprecht en matcht met de manier waarop jij het liefst onderneemt;
- zorgt ervoor dat jij schrijft zonder dat je ooit spijt zult krijgen van je woorden;
- focust op je doelgroep, waardoor zij zich door jou altijd gezien, gehoord en begrepen voelt, en
- is overtuigend en tóch vrijblijvend en oprecht.
En om al deze redenen raakt, betrekt, inspireert en beweegt jouw content je ideale klant zónder gladde verkooppraatjes. Zeg nou zelf: dat is toch voor iedereen een kneiterfijne win-win?💘

Onderneem vanuit je hart
Ben jij een ambitieuze ondernemer met een fantastisch aanbod? En wil je jouw ideale klant zónder verkooppraat in het hart raken met de meest oprechte, authentieke content? Haar betrekken bij je missie, met elke tekst die je schrijft? En haar inspireren en bewegen richting je aanbod op een soulful manier? In mijn online training Soulful Contentcreatie ga jij dit helemaal rocken!
Wat je zoal in deze training gaat doen?
- De mindshift maken van ‘Hóé dan?!’ naar ‘HELL YEAH!’, zodat je vol zelfvertrouwen schrijft.
- Je zielsmissie, kernwaarden en soul message vlijmscherp krijgen (dé basis voor authentieke content!).
- Uitvinden met wat voor soort klanten jij het allerliefst werkt (dé basis voor soulful ondernemen).
- Jouw ideale klant crystal clear krijgen aan de hand van een persona.
- Essentiële schrijfskills opdoen om lekker leesbare, professionele teksten te kunnen schrijven.
- Een tone of voice bepalen die perfect past bij jou, je missie en je merk.
- Ontdekken met welke woorden jij dé reddende engel wordt van je ideale klant.
- Een meester worden in storytelling, zintuiglijk en beeldend (ofwel MAGISCH) schrijven.
- Leren hoe je met online zichtbaarheid en herkenbaarheid een fanbase vol potentiële klanten opbouwt, en
- Ontdekken hoe je jouw doelgroep overtuigt en je impact vergroot zónder verkooppraatjes.
En dat niet alleen: je zet deze kennis ook meteen om naar de praktijk door zelf in de pen te klimmen!✍🏻 We gaan er dus samen voor om je schrijfskills, en daarmee je business, next level te krijgen.
Klinkt dit als een puik plan? Schreeuwt je intuïtie ‘YEAH BABY!‘ als je denkt aan authentieke content die 100% bij je past en waar je zielsmissie vanaf spat? Ja? Meld je dan vandaag nog aan via deze link. Ik hoop je gauw te zien!
Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕
Meer schrijftips? ✨
✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten in je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Storytelling: het geheim van Walt (+ formule en stappenplan!)
Er was eens een klein olifantje dat dankzij een betoverde veer kon vliegen. Do I need to say more? Jij snapt natuurlijk gelijk dat dit

Call-to-action: wat, hoe en waarom? + Call-to-action voorbeelden
Deel nú deze blogpost en ontvang vandaag nog mijn e-book! Boem: een call-to-action, zo in je schoot geworpen. Vaak hebben potentiële klanten nét dat extra

Schrijfvaardigheid: het nut van copywriting skills + de innerlijke criticus ontmaskerd
Je schrijfvaardigheid naar een hoger niveau tillen: dat kan iedereen. Ja, ook jij! En na het lezen van deze blogpost snap je waarom ik dat zeg.

Persona’s maken: Breng je ideale klant tot leven * Inclusief persona-template & persona-voorbeeld
Meet Guusje. Ze is 33 jaar, sociaal, gedreven en wil altijd het beste uit zichzelf halen. Ze leert dingen door ze te ervaren en gaat

Beeldend en zintuiglijk schrijven voor je business
Zodra je jouw ‘pluym’ vanuit de inkt op het blad zet, gebeuren er de mooiste dingen. Betoverende woorden vloeien uit je hand. Magie spat als

Klantreis in kaart brengen: hoe en wat? + touchpoints voorbeelden
Tussen het punt waarop jouw potentiële klant van je aanbod hoort en het moment waarop hij of zij daadwerkelijk tot aankoop overgaat, zit een heel

Soulful, authentieke content vs. gladde verkooppraatjes: maak soulful impact met je business
Een verkoper komt op straat naar je toe en probeert jou vanuit het niets, ongevraagd iets aan te smeren. De superlatieven vliegen je om de

Storytelling toepassen: hoe en waarom? (Inclusief dé gouden tip!)
Storytelling is een onmisbare tool als je jouw product of dienst goed wil verkopen. Maar wat maakt dat het zo goed werkt? En hoe zet

Non-fictieboek schrijven: 10 tips
Een non-fictieboek schrijven, daar komt best wat bij kijken. In het vorige artikel deelde ik al hét stappenplan om effectief en doelgericht te werk te