Er was eens een klein olifantje dat dankzij een betoverde veer kon vliegen. Do I need to say more? Jij snapt natuurlijk gelijk dat dit over Walt Disneys ‘Dombo’ gaat! Walt (ja, ik mag Walt zeggen) heeft hier een sterk staaltje storytelling toegepast die jou als kijker recht in het hart raakt. In deze blogpost ontdek je Walt’s geheim. En deel ik mijn WALT-formule als sneak peak van mijn heldere storytelling-stappenplan. Klaar om jouw innerlijke storyteller wakker te schudden? Gaan we!

Ik weet het nog zo goed: ik was zo’n 4 jaar oud en zat in m’n felgekleurde nineties bloemetjespyjama voor de buis. Ging er een spannende film aan, dan kon zelfs m’n foeilelijke pyjama mij er niet van weerhouden om eindeloos te fantaseren. Zou ik zelf ook kunnen vliegen? Als Dombo ’t kan … Of neem Pippi. Als zij een paard kan optillen, kan ik dat toch zeker ook? 💪 Ik hoefde maar naar haar vrolijke vlechtjes te kijken en het zelfvertrouwen spatte uit m’n ielige kinderlijf.
Sterke verhalenvertellers zoals Walt lieten mij en al miljoenen andere kinderen geloven dat we magische krachten konden bezitten. En eerlijk: volwassenen fantaseren er net zo graag op los. Als je ’t verhaal tenminste goed vertelt.
Welk geheim ligt hieraan ten grondslag? Wat zijn dé essentiële ingrediënten voor sterke storytelling? Ga er maar even goed voor zitten: mijn magische WALT-formule is dé basis van een simpel te volgen stappenplan voor storytelling. Zodat je jouw marketing een boost geeft waar je ‘u’ tegen zegt en je je impact met een factor WHUT?! kunt vergroten.

Storytelling volgens een patroon
Laten we beginnen bij de basis, want we moeten eerst even goed op het netvlies hebben wat storytelling nou precies is.
Met storytelling breng je jouw boodschap over op je doelgroep door een verhaal te vertellen. Sterke verhalen verlopen over het algemeen volgens een bepaald patroon. Als je een béétje hebt opgelet, dan weet je dat Walt Disney dit ook gebruikte. (En als je het niet hebt opgemerkt: no worries, ik snap als geen ander dat jij door jouw tranen met tuiten het sprookjesbos met bijbehorende verhaalpatronen niet meer zag.)
Hoe zo’n patroon eruitziet? Kijk maar eens naar hoe Walt en alle andere storytelling-helden dit hebben toegepast:
- De wereld waarin het verhaal zich afspeelt wordt geïntroduceerd.
- Je maakt kennis met de hoofdpersoon: de held in het verhaal.
- De hoofdpersoon loopt tegen een probleem aan.
- Het probleem lijkt onoverkomelijk.
- De hoofdpersoon beseft dat er iets moet veranderen.
- Met nieuwe moed, kracht, wijsheid en vastberadenheid (of een combi daarvan) lukt het de hoofdpersoon om het probleem te verhelpen.
- De hoofdpersoon eindigt weer waar het verhaal begon: thuis, in een bepaalde wereld, in een bepaalde situatie. Deze situatie is vaak nog hetzelfde, maar de hoofdpersoon heeft een groei doorgemaakt en is nu wijzer, sterker, slimmer of wat dan ook.
Let voortaan maar op als je een meeslepend verhaal leest, hoort of ziet: grote kans dat je dit patroon erin herkent! 👀

Het geheim van storytelling
Allemaal leuk en aardig, verhalen vertellen, maar héb je er ook echt iets aan? Hier kan ik kort over zijn: ja. Absoluut. Het werkt als een malle. In een vorige blogpost (waarin ik ook voorbeelden van storytelling deel) schreef ik al waarom storytelling nou zo goed werkt. Maar hieronder nog even een opsomming.
- Een sterk verhaal roept emotie op: dé sleutel tot het hart van je doelgroep.
- Met het schrijven van een verhaal verplaats je je in de behoefte van je ideale klant (‘Ik heb iets nodig om dit pijnpunt weg te nemen’). In plaats van dat je je alleen op je eigen behoefte richt (‘Ik wil iets verkopen’) en in het wilde weg met je aanbod loopt te smijten. #soulfulcontentcreatie
- Doordat jouw verhaal herkenbaar is, voelt je doelgroep zich begrepen.
- Schrijf je een soulful verhaal dat emotie oproept én waardoor je doelgroep zich begrepen voelt? Dan laat je haar hart sneller kloppen en zet jouw verhaal op een fijne manier aan tot actie.
- Met storytelling komt jouw boodschap niet alleen sneller binnen, maar blijft deze ook beter hangen.
- En last but not least vinden we het allemaal heerlijk om er even lekker op los te fantaseren. (‘Stel je eens voor …’ behoort niet voor niets tot de bewezen toverwoorden waarmee je meer impact maakt.)

Storytelling-stappenplan: de Walt-formule
Tijd voor actie! Ben je er klaar voor om je doelgroep als een ware Cupido recht in het hart te raken met een sterk verhaal? Of word je hier nu lichtelijk zenuwachtig van? Misschien heb je wel wat ideeën over het invullen van het storytelling-patroon, maar om nu echt die pen op te pakken en jezelf over de drempel te slepen: dat blijkt vaak nét iets lastiger te zijn.
Hoe dan ook: geen paniek! Met mijn magische WALT-formule – de basis van mijn storytelling-stappenplan – waan jij je voor even Walt himself. ⬇️
W: Wie, wat, waar
Wie is je hoofdpersoon (denk aan je persona) en vanuit welke situatie/wereld vertrekt hij of zij op ‘reis’ langs gebeurtenissen in het verhaal? Neem bijvoorbeeld het grootste pijnpunt waar hij of zij mee dealt en waar jij de oplossing voor hebt.
A: Aanvaring
Tegen welke uitdaging loopt je hoofdpersoon aan? Wat weerhoudt hem of haar ervan te doen wat nodig is of te bereiken wat hij of zij graag wil?
L: Licht
Waardoor ziet je hoofdpersoon weer licht aan het eind van de tunnel?
T: Triomf en transformatie
Hoe heeft je hoofdpersoon het pijnpunt of de uitdaging/tegenslag overwonnen? En op welke manier heeft dit zijn of haar leven positief veranderd?
Deze vragen vormen de basis van jouw verhaal. Good to know: de WALT-formule is nog maar het topje van de ijsberg. In mijn online training Content Cupido loods ik je uitgebreid door mijn stappenplan voor storytelling heen. Zodat je met een uniek verhaal het hart van je doelgroep verovert. En zodat jouw impact net als Dombo vleugels krijgt. 🪶
Vergroot je impact met het storytelling-stappenplan
Ben jij klaar om in het hoofd van Walt te kruipen? Sta je te springen om nog meer voorbeelden van storytelling en snak je naar een helder, uitgebreid stappenplan? Én wil je de reddende engel worden van je doelgroep met de juiste tone of voice, magische teksten en verrukkelijke verhalen? Dan zie ik jou héél graag terug in mijn online training Content Cupido. Walt Disney: zet je maar schrap, ouwe!
Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕
Meer schrijftips? ✨
✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten in je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Storytelling: het geheim van Walt (+ formule en stappenplan!)
Er was eens een klein olifantje dat dankzij een betoverde veer kon vliegen. Do I need to say more? Jij snapt natuurlijk gelijk dat dit

Call-to-action: wat, hoe en waarom? + Call-to-action voorbeelden
Deel nú deze blogpost en ontvang vandaag nog mijn e-book! Boem: een call-to-action, zo in je schoot geworpen. Vaak hebben potentiële klanten nét dat extra

Schrijfvaardigheid: het nut van copywriting skills + de innerlijke criticus ontmaskerd
Je schrijfvaardigheid naar een hoger niveau tillen: dat kan iedereen. Ja, ook jij! En na het lezen van deze blogpost snap je waarom ik dat zeg.

Persona’s maken: Breng je ideale klant tot leven * Inclusief persona-template & persona-voorbeeld
Meet Guusje. Ze is 33 jaar, sociaal, gedreven en wil altijd het beste uit zichzelf halen. Ze leert dingen door ze te ervaren en gaat

Beeldend en zintuiglijk schrijven voor je business
Zodra je jouw ‘pluym’ vanuit de inkt op het blad zet, gebeuren er de mooiste dingen. Betoverende woorden vloeien uit je hand. Magie spat als

Klantreis in kaart brengen: hoe en wat? + touchpoints voorbeelden
Tussen het punt waarop jouw potentiële klant van je aanbod hoort en het moment waarop hij of zij daadwerkelijk tot aankoop overgaat, zit een heel

Soulful, authentieke content vs. gladde verkooppraatjes: maak soulful impact met je business
Een verkoper komt op straat naar je toe en probeert jou vanuit het niets, ongevraagd iets aan te smeren. De superlatieven vliegen je om de

Storytelling toepassen: hoe en waarom? (Inclusief dé gouden tip!)
Storytelling is een onmisbare tool als je jouw product of dienst goed wil verkopen. Maar wat maakt dat het zo goed werkt? En hoe zet

Non-fictieboek schrijven: 10 tips
Een non-fictieboek schrijven, daar komt best wat bij kijken. In het vorige artikel deelde ik al hét stappenplan om effectief en doelgericht te werk te