Storytelling: het geheim van Walt (+ formule en stappenplan!)

Er was eens een klein olifantje dat dankzij een betoverde veer kon vliegen. Do I need to say more? Jij snapt natuurlijk gelijk dat dit over Walt Disneys ‘Dombo’ gaat! Walt (ja, ik mag Walt zeggen) heeft hier een sterk staaltje storytelling toegepast die jou als kijker recht in het hart raakt. In deze blogpost ontdek je Walt’s geheim. Klaar om jouw innerlijke storyteller wakker te schudden? Gaan we!

walt storytelling eigen ervaring copywriter stappenplan

Ik weet het nog zo goed: ik was zo’n 4 jaar oud en zat in m’n felgekleurde nineties bloemetjespyjama voor de buis. Ging er een spannende film aan, dan kon zelfs m’n foeilelijke pyjama mij er niet van weerhouden om eindeloos te fantaseren. Zou ik zelf ook kunnen vliegen? Als Dombo ’t kan … Of neem Pippi. Als zij een paard kan optillen, kan ik dat toch zeker ook? 💪 Ik hoefde maar naar haar vrolijke vlechtjes te kijken en het zelfvertrouwen spatte uit m’n ielige kinderlijf.

Sterke verhalenvertellers zoals Walt lieten mij en al miljoenen andere kinderen geloven dat we magische krachten konden bezitten. En eerlijk: volwassenen fantaseren er net zo graag op los. Als je ’t verhaal tenminste goed vertelt. 

Welk geheim ligt hieraan ten grondslag? Wat is storytelling precies, waarom werkt het zo goed en hoe kun je storytelling zelf toepassen? Ga er maar even goed voor zitten: met storytelling kun je jouw marketing en impact namelijk een boost geven waar je ‘u’ tegen zegt!

storytelling voorbeeld stappenplan Walt Disney formule

Storytelling volgens een patroon

Met storytelling breng je jouw boodschap over op je doelgroep door een verhaal te vertellen. Sterke verhalen verlopen over het algemeen volgens een bepaald patroon. Als je een béétje hebt opgelet, dan weet je dat Walt Disney dit ook gebruikte. (En als je het niet hebt opgemerkt: no worries, ik snap als geen ander dat jij door jouw tranen met tuiten het sprookjesbos met bijbehorende verhaalpatronen niet meer zag.)

Hoe zo’n patroon eruitziet? Walt en alle andere storytelling-helden gooiden steevast een aantal standaard ingrediënten in de mix. Waaronder de volgende:

  1. De hoofdpersoon loopt tegen een probleem aan.
  2. Het probleem lijkt onoverkomelijk.
  3. De hoofdpersoon beseft dat er iets moet veranderen.
  4. Met nieuwe moed, kracht, wijsheid en vastberadenheid (of een combi daarvan) lukt het de hoofdpersoon om het probleem te verhelpen.

 

Let voortaan maar op als je een meeslepend verhaal leest, hoort of ziet: grote kans dat je deze ingrediënten van het storytelling-patroon erin herkent! 👀  (In totaal zijn er trouwens 7 ingrediënten, maar daarover later meer.)

storytelling toepassen hoe stappenplan

Het geheim van storytelling: waarom werkt het zo goed?

Allemaal leuk en aardig, verhalen vertellen, maar héb je er ook echt iets aan? Hier kan ik kort over zijn: ja. Absoluut. Het werkt als een malle. In een vorige blogpost (waarin ik ook voorbeelden van storytelling deel) schreef ik al waarom storytelling nou zo goed werkt. Maar hieronder nog even een opsomming.

  1. Een sterk verhaal roept emotie op: dé sleutel tot het hart van je doelgroep.
  2. Met het schrijven van een verhaal verplaats je je in de behoefte van je ideale klant (‘Ik heb iets nodig om dit pijnpunt weg te nemen’). In plaats van dat je je alleen op je eigen behoefte richt (‘Ik wil iets verkopen’) en in het wilde weg met je aanbod loopt te smijten. #soulfulcontentcreatie
  3. Doordat jouw verhaal herkenbaar is, voelt je doelgroep zich begrepen.
  4. Schrijf je een soulful verhaal dat emotie oproept én waardoor je doelgroep zich begrepen voelt? Dan laat je haar hart sneller kloppen en zet jouw verhaal op een fijne manier aan tot actie.
  5. Met storytelling komt jouw boodschap niet alleen sneller binnen, maar blijft deze ook beter hangen. 
  6. En last but not least vinden we het allemaal heerlijk om er even lekker op los te fantaseren. (‘Stel je eens voor …’ behoort niet voor niets tot de bewezen toverwoorden waarmee je meer impact maakt.) 
 
Zo is het ook met Dombo. We leven met z’n allen kneitertjehard mee met het schattige olifantje en zijn moeder. Je gunt ze de wereld. We huilen als hij wordt gepest door de anderen, en krijgen pijn in ons hart als zijn moeder wordt opgesloten en hij zelf tot clown wordt gedegradeerd. Vervolgens ontkurken we het liefst de champi wanneer blijkt dat Dombo met zijn zogenaamde zwakte juist de ster van het verhaal blijkt te zijn! Het verhaal spreekt zó aan dat we massaal in vervoering zijn gebracht en blijer dan blij worden van de ‘oplossing’. Overtuigd van hoe ook onze eigen zwakte juist onze kracht kan zijn. En dát is waarom jij je inner storyteller tevoorschijn wil toveren. 🪄
storytelling stappenplan Walt Disney formule

Stappenplan, formule en meer in mijn (stoom)cursus Magische Storytelling

Ben je er klaar voor om jouw impact net als Dombo vleugels te geven? Met mijn stoomcursus Magische Storytelling ontdek je hoe je magische, magnetische content creëert waarmee je jouw klantenbestand kunt verdubbelen!

In deze cursus deel ik álle essentiële ingrediënten van storytelling en waan jij je voor even Walt himself. Ik neem je aan de hand terwijl jij stap voor stap mijn magische WALT-formule doorloopt: de basis van mijn storytelling-stappenplan. Zo doe je niet alleen dé essentiële storytelling-skills (& secrets!) op, maar eindig je ook met content die je direct voor jouw business kunt inzetten. En dat alles in slechts 1,5 tot 2 uur.

(Of langer, als je wilt, want je houdt eeuwig toegang tot de online leeromgeving en kunt het stappenplan dus steeds weer opnieuw gebruiken voor nieuwe content!)

De cursus is inclusief:

  • inspirerende voorbeelden van storytelling
  • mijn unieke en magische storytelling-formule
  • een helder storytelling-stappenplan dat je ook voor
    nieuwe content steeds weer kunt inzetten
  • een out of the box uitdaging
  • persoonlijke video’s
  • een snuggere samenvatting
  • een mini-quiz
  • én een mooie korting voor een vervolgcursus

 

Je volgt de cursus Magische Storytelling tijdelijk voor slechts €47,- (originele prijs: €149,-).

Direct next level?

Wil je niet alleen met storytelling aan de slag, maar direct next level gaan en dé reddende engel worden van je doelgroep? In mijn uitgebreidere online training Content Cupido ga je naast storytelling (inclusief het stappenplan, de formule en alles wat hierboven genoemd is) ook actief aan de slag met:

  • jouw tone of voice;
  • magisch (ofwel: zintuiglijk en beeldend) schrijven, én
  • het verband leggen tussen jouw aanbod en de behoefte van jouw ideale klant.


Check it outtaaa!

Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕

Meer schrijftips? ✨

✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten in je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Vind je dit artikel leuk?

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkdin
Deel op Pinterest

laat een reactie achter