Synoniemen. Als tekstschrijver en taalliefhebber ben ik er gek op! De Nederlandse taal is bijzonder veelzijdig en het is zonde om daar geen gebruik van te maken. Niet alleen omdat het een tekst sterk kan verbeteren. Ook als blogger of ondernemer met een website moet je de kracht van synoniemen niet onderschatten. Waarom? Omdat Google er (bijna) net zoveel van houdt als ik.
Synoniemen voor meer sjeu
Ik overdrijf niet: synoniemen.net is mijn beste vriend tijdens het schrijven of redigeren van teksten. Ideaal als je even geen creatieve ingeving hebt. Maar bovenal leuk! Wie had ooit gedacht dat je in plaats van het saaie woord ‘uitschot’, kunt kiezen voor een veel schattiger alternatief: ‘schorriemorrie’? En dat er voor ‘poepen’ wel 100 synoniemen bestaan? Oké, niet allemaal even officieel, maar toch een bijzondere verrijking van je woordenschat.
Door het gebruik van synoniemen wordt een tekst minder eentonig en voelt deze een stuk natuurlijker aan, dan wanneer je eenzelfde woord twintig keer herhaalt.
Synoniemen kunnen je ook helpen een tekst kernachtiger en minder wollig te maken. Denk aan: ‘tevens’ -> ‘ook’, ‘doch’ -> ‘maar’ en ‘omtrent’ -> ‘over’.
Synoniemen voor SEO
‘Om hoog in Google te scoren, moet je het gewenste zoekwoord zo vaak mogelijk in de tekst laten terugkomen.’ Dit was een tijd terug hét SEO-geheim, maar inmiddels is het sterk achterhaald. Integendeel; jouw site wordt hierdoor tegenwoordig al snel als verdacht bestempeld, waardoor je zelfs láger kunt eindigen in Google.
Google bepaalt de waarde van jouw tekst nu op een wel heel menselijk niveau:
– Google hecht waarde aan een goede leesbaarheid;
– Google herkent zoekwoorden én gerelateerde zoektermen (ofwel: synoniemen).
Wissel je het gewenste zoekwoord af met een synoniem, dan doet jouw tekst natuurlijker aan en wordt hij prettiger leesbaar voor je lezers. Terwijl je dus minstens zo goed – zo niet beter – zal worden gevonden door zoekmachines.

Google: een walhalla voor SEO-synoniemen
Weet je niet welke alternatieven je het beste kunt gebruiken voor jouw gewenste zoekwoord? Misschien heb je er nog nooit bij stilgestaan, maar Google geeft zelf al veel suggesties. Behalve dat hij gerelateerde zoektermen herkent, stelt hij ze namelijk zelf voor. Ik heb het over de LSI-woorden (LSI staat voor Latent Semantic Indexing) die onderaan de pagina verschijnen wanneer je zoekt op een bepaalde term of zin. Je kunt het gekozen zoekwoord hiermee afwisselen, zodat jouw artikel of website nóg beter vindbaar wordt in Google.
Tip: Net als met het herhalen van eenzelfde woord, moet je het gebruik van synoniemen ook niet overdrijven. Zie hier hoe Joey van Friends net iets té enthousiast was en de plank daardoor volledig missloeg. 😉
Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕
Meer schrijftips? ✨
✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten in je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Storytelling: het geheim van Walt (+ formule en stappenplan!)
Er was eens een klein olifantje dat dankzij een betoverde veer kon vliegen. Do I need to say more? Jij snapt natuurlijk gelijk dat dit

Call-to-action: wat, hoe en waarom? + Call-to-action voorbeelden
Deel nú deze blogpost en ontvang vandaag nog mijn e-book! Boem: een call-to-action, zo in je schoot geworpen. Vaak hebben potentiële klanten nét dat extra

Schrijfvaardigheid: het nut van copywriting skills + de innerlijke criticus ontmaskerd
Je schrijfvaardigheid naar een hoger niveau tillen: dat kan iedereen. Ja, ook jij! En na het lezen van deze blogpost snap je waarom ik dat zeg.

Persona’s maken: Breng je ideale klant tot leven * Inclusief persona-template & persona-voorbeeld
Meet Guusje. Ze is 33 jaar, sociaal, gedreven en wil altijd het beste uit zichzelf halen. Ze leert dingen door ze te ervaren en gaat

Beeldend en zintuiglijk schrijven voor je business
Zodra je jouw ‘pluym’ vanuit de inkt op het blad zet, gebeuren er de mooiste dingen. Betoverende woorden vloeien uit je hand. Magie spat als

Klantreis in kaart brengen: hoe en wat? + touchpoints voorbeelden
Tussen het punt waarop jouw potentiële klant van je aanbod hoort en het moment waarop hij of zij daadwerkelijk tot aankoop overgaat, zit een heel

Soulful, authentieke content vs. gladde verkooppraatjes: maak soulful impact met je business
Een verkoper komt op straat naar je toe en probeert jou vanuit het niets, ongevraagd iets aan te smeren. De superlatieven vliegen je om de

Storytelling toepassen: hoe en waarom? (Inclusief dé gouden tip!)
Storytelling is een onmisbare tool als je jouw product of dienst goed wil verkopen. Maar wat maakt dat het zo goed werkt? En hoe zet

Non-fictieboek schrijven: 10 tips
Een non-fictieboek schrijven, daar komt best wat bij kijken. In het vorige artikel deelde ik al hét stappenplan om effectief en doelgericht te werk te