Als ondernemer ben je vast al eens gewaarschuwd: ‘Waak voor wollig taalgebruik!’ Misschien hebben opdrachtgevers je gevraagd om jouw tekst minder wollig te maken. Ik geef ze voor 95% gelijk. Wat ze met wollig taalgebruik bedoelen en hoe je het vermijdt, lees je hier. Oh ja, en als afsluiter leg ik uit waarom ik het voor 5% níet met ze eens ben.

Wat is wollig taalgebruik?
Wollige teksten bevatten woorden of uitdrukkingen die onduidelijk, overbodig, storend, dubbelzinnig of misleidend zijn. Het is een omslachtige manier van communiceren. Denk maar aan politici die niet tot de kern komen omdat ze geen duidelijk antwoord kunnen of willen geven. Er is zelfs een Jargonbrigade in het leven geroepen die jaarlijks een Zwetsprijs uitreikt aan de ‘wolligste politicus’.
Ook in een geschreven tekst sluipt al snel wat wolligheid. Terwijl je wil dat de lezer de boodschap snel begrijpt en ter harte neemt, maken wollige termen de tekst traag, de boodschap vaag en de lezer geïrriteerd. Zonde!
Zo voorkom je wollig taalgebruik
Slechts weinig mensen beschikken over de gave om hun boodschap in één keer heel concreet op te schrijven. Toch kun je stappen ondernemen om tot een kernachtige, kraakheldere tekst te komen.
(Nog niets op papier? Schrijf dan op wat er in eerste instantie bij je opkomt.)
Leg de tekst even weg, kijk er later weer naar en pas dan de volgende tips toe.
Woorden en uitdrukkingen schrappen of vervangen
Er zijn altijd woorden of uitdrukkingen te schrappen of beknopter te verwoorden zonder dat de boodschap verloren gaat. Sterker nog, deze wordt hier vaak juist door versterkt. Om er een paar te noemen:
– misschien, wellicht, schijnbaar, in de sfeer van, zeg maar, eventueel, eigenlijk, in zekere zin, etc.
– ‘Ik moet u het antwoord verschuldigd blijven.’ -> ‘Ik weet het niet.’
– ‘Het is niet onmogelijk dat…’ -> ‘Het is mogelijk dat…’
Passieve zinnen ombuigen naar actieve zinnen
In welke zin zit meer pit?
A. Het seminar werd bijgewoond door ruim 300 ondernemers.
B. Ruim 300 ondernemers woonden het seminar bij.
In een passieve zin ‘ondergaat’ het onderwerp (ruim 300 ondernemers) de handeling (het seminar), zoals bij zin A. In een actieve zin voert het onderwerp (ruim 300 ondernemers) de handeling (het seminar) uit, zoals bij zin B.
Zorg dat het grootste deel van jouw tekst uit actieve zinnen bestaat en je hebt al veel meer vaart in je tekst!

Waarom ik voor 5% pro-wolligheid ben
Een doeltreffend verhaal begint met heldere taal, dat is niet voor niets het motto van Tekstbureau Pluym. Maar een tikkeltje wolligheid geeft vaak nét dat beetje sjeu aan een tekst. Je kunt woorden schrappen tot je een ons weegt, tot je de werkelijke kern uit het geheel hebt gewrongen… Maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een tekst die én concreet en helder is én nog steeds een fijn, menselijk leesritme heeft. De lezer zal zich dan sneller identificeren met de schrijver en zijn boodschap. Bovendien is een opeenvolging van alleen maar nette zinnen al snel saai.
Blijf dus vooral wollige woorden schrappen, maar houd voldoende over om er een menselijk geheel van te kunnen breien. 😉 Succes!
Oh, en laat vooral even in een reactie weten welke wollige woorden jou de meeste jeuk bezorgen!
Wil je er zeker van zijn dat je jouw doelgroep met jouw content voortaan recht in het hart raakt, bij je missie betrekt, inspireert en beweegt richting je aanbod? Zonder gezwets en vooral héél soulful in plaats van salesy? Check dan zeker even mijn online training Soulful Contentcreatie.✨
Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕
Meer schrijftips? ✨
✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten in je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Storytelling: het geheim van Walt (+ formule en stappenplan!)
Er was eens een klein olifantje dat dankzij een betoverde veer kon vliegen. Do I need to say more? Jij snapt natuurlijk gelijk dat dit

Call-to-action: wat, hoe en waarom? + Call-to-action voorbeelden
Deel nú deze blogpost en ontvang vandaag nog mijn e-book! Boem: een call-to-action, zo in je schoot geworpen. Vaak hebben potentiële klanten nét dat extra

Schrijfvaardigheid: het nut van copywriting skills + de innerlijke criticus ontmaskerd
Je schrijfvaardigheid naar een hoger niveau tillen: dat kan iedereen. Ja, ook jij! En na het lezen van deze blogpost snap je waarom ik dat zeg.

Persona’s maken: Breng je ideale klant tot leven * Inclusief persona-template & persona-voorbeeld
Meet Guusje. Ze is 33 jaar, sociaal, gedreven en wil altijd het beste uit zichzelf halen. Ze leert dingen door ze te ervaren en gaat

Beeldend en zintuiglijk schrijven voor je business
Zodra je jouw ‘pluym’ vanuit de inkt op het blad zet, gebeuren er de mooiste dingen. Betoverende woorden vloeien uit je hand. Magie spat als

Klantreis in kaart brengen: hoe en wat? + touchpoints voorbeelden
Tussen het punt waarop jouw potentiële klant van je aanbod hoort en het moment waarop hij of zij daadwerkelijk tot aankoop overgaat, zit een heel

Soulful, authentieke content vs. gladde verkooppraatjes: maak soulful impact met je business
Een verkoper komt op straat naar je toe en probeert jou vanuit het niets, ongevraagd iets aan te smeren. De superlatieven vliegen je om de

Storytelling toepassen: hoe en waarom? (Inclusief dé gouden tip!)
Storytelling is een onmisbare tool als je jouw product of dienst goed wil verkopen. Maar wat maakt dat het zo goed werkt? En hoe zet

Non-fictieboek schrijven: 10 tips
Een non-fictieboek schrijven, daar komt best wat bij kijken. In het vorige artikel deelde ik al hét stappenplan om effectief en doelgericht te werk te