Wollig taalgebruik (tot op zekere hoogte) vermijden

Als ondernemer ben je vast al eens gewaarschuwd: ‘Waak voor wollig taalgebruik!’ Misschien hebben opdrachtgevers je gevraagd om jouw tekst minder wollig te maken. Ik geef ze voor 95% gelijk. Wat ze met wollig taalgebruik bedoelen en hoe je het vermijdt, lees je hier. Oh ja, en als afsluiter leg ik uit waarom ik het voor 5% níet met ze eens ben.

wollige taal

Wat is wollig taalgebruik?

Wollige teksten bevatten woorden of uitdrukkingen die onduidelijk, overbodig, storend, dubbelzinnig of misleidend zijn. Het is een omslachtige manier van communiceren. Denk maar aan politici die niet tot de kern komen omdat ze geen duidelijk antwoord kunnen of willen geven. Er is zelfs een Jargonbrigade in het leven geroepen die jaarlijks een Zwetsprijs uitreikt aan de ‘wolligste politicus’.

Ook in een geschreven tekst sluipt al snel wat wolligheid. Terwijl je wil dat de lezer de boodschap snel begrijpt en ter harte neemt, maken wollige termen de tekst traag, de boodschap vaag en de lezer geïrriteerd. Zonde!

Zo voorkom je wollig taalgebruik

Slechts weinig mensen beschikken over de gave om hun boodschap in één keer heel concreet op te schrijven. Toch kun je stappen ondernemen om tot een kernachtige, kraakheldere tekst te komen.

(Nog niets op papier? Schrijf dan op wat er in eerste instantie bij je opkomt.)
Leg de tekst even weg, kijk er later weer naar en pas dan de volgende tips toe.

Woorden en uitdrukkingen schrappen of vervangen

Er zijn altijd woorden of uitdrukkingen te schrappen of beknopter te verwoorden zonder dat de boodschap verloren gaat. Sterker nog, deze wordt hier vaak juist door versterkt. Om er een paar te noemen:
– misschien, wellicht, schijnbaar, in de sfeer van, zeg maar, eventueel, eigenlijk, in zekere zin, etc.
– ‘Ik moet u het antwoord verschuldigd blijven.’ -> ‘Ik weet het niet.’
– ‘Het is niet onmogelijk dat…’ -> ‘Het is mogelijk dat…’

Passieve zinnen ombuigen naar actieve zinnen

In welke zin zit meer pit?
A. Het seminar werd bijgewoond door ruim 300 ondernemers.
B. Ruim 300 ondernemers woonden het seminar bij.
In een passieve zin ‘ondergaat’ het onderwerp (ruim 300 ondernemers) de handeling (het seminar), zoals bij zin A. In een actieve zin voert het onderwerp (ruim 300 ondernemers) de handeling (het seminar) uit, zoals bij zin B. 
Zorg dat het grootste deel van jouw tekst uit actieve zinnen bestaat en je hebt al veel meer vaart in je tekst!

wollige taal

Waarom ik voor 5% pro-wolligheid ben

Een doeltreffend verhaal begint met heldere taal, dat is niet voor niets het motto van Tekstbureau Pluym. Maar een tikkeltje wolligheid geeft vaak nét dat beetje sjeu aan een tekst. Je kunt woorden schrappen tot je een ons weegt, tot je de werkelijke kern uit het geheel hebt gewrongen… Maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een tekst die én concreet en helder is én nog steeds een fijn, menselijk leesritme heeft. De lezer zal zich dan sneller identificeren met de schrijver en zijn boodschap. Bovendien is een opeenvolging van alleen maar nette zinnen al snel saai. 

Blijf dus vooral wollige woorden schrappen, maar houd voldoende over om er een menselijk geheel van te kunnen breien. 😉 Succes!
Oh, en laat vooral even in een reactie weten welke wollige woorden jou de meeste jeuk bezorgen!

Zo, dat was een waardevolle sneak peek als het gaat om krachtige teksten schrijven! Maar er zijn natuurlijk nog veel meer dingen om rekening mee te houden.
Wil jij het anti-wolligheidbeleid serieus nemen? En daarbij ook nog eens ontdekken wat de juiste structuur en opbouw is van teksten? Én immuun worden voor de maar liefst 15 bekendste taalfouten? Lucky for you heb ik dit alles opgenomen in mijn online training Weg met Warreltaal.
In deze training doe jij (als ondernemer óf werknemer) de meest essentiële schrijfskills op en leer je in slechts een paar uurtjes kristalhelder te communiceren. 💎
Je volgt de training tijdelijk met 38% korting, voor slechts 247 euro i.p.v. 397 euro. Inclusief de gratis Bonus Cheat Sheet Mindset & Flow waarmee schrijven écht een feestje wordt!
Meld je direct aan en ontpop jezelf tot Koning(in) van de Spelling Bees 🐝 en Communicatieheld(in) van Heb-ik-jou-daar. 🦸‍♀️ 

Denk je dat dit artikel interessant is voor een andere ondernemer?
Share the love! 💕

Meer schrijftips? ✨

✔️ Download het gratis e-book ‘Van warreltaal naar waanzinnige content’
✔️ Doe de gratis quiz en ontdek meteen de knelpunten in je huidige copy
✔️ Volg me op Facebook of Instagram

Vind je dit artikel leuk?

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkdin
Deel op Pinterest

laat een reactie achter